בואו נודה באמת, כבעלי עסק או מנהלי שיווק הרבה מהעבודה שאנחנו עושים היא עבודה טכנית ולא מעניינת. שליחת אימיילים, ניהול לידים, כתיבה ותזמון פוסטים ברשתות החברתיות, אופטימיזציה לקמפיינים הן רק חלק קטן ממה שכולנו עושים באופן שוטף ואפילו יומיומי.
מהי אוטומציה של תהליכי שיווק דיגיטלי?
מערכות שיווק אוטומטיות (Marketing Automation Systems) מאפשרות ניהול תהליכים במספר ערוצים שיווקיים במקביל על ידי אינטגרציה בינהם: הפעלת טריגרים, כללים ותנאים, תזמון של פעולות וכדומה.
תהליך אוטומציה מתבסס על התנהגות הגולשים, Customer Journey (הדרך שהם עוברים), סגמנטים שונים (פילוחים לפי פעולות שהגולש עשה ומידע שאספנו עליו) ויצירת משפך המרה ונתיב לכל אחד מהם. אוטומציה מאפשרת פרסנוליזציה והתייחסות אישית יותר עבור כל משתמש ומשתמש ע”י התאמת המסרים השיווקיים (והלא שיווקיים).
למה לבצע אוטומציה? אילו תהליכים אפשר לשפר?
חסכון בזמן, משאבים וכוח אדם – אוטומציה מקלה על זרימת תהליכים ומייעלת אותם. בכדי לבצע את אותן פעולות שבעבר דרשו מאיתנו הרבה התעסקות ולפעמים גם אנשי צוות, היום אפשר לעשות אותן עם פחות אנשים, והכל מתבצע בצורה אוטומטית מאחורי הקלעים.
שיפור חווית משתמש – ברגע שמשתמש מקבל מסרים שלא רלוונטים עבורו או בתזמון שמפריע לו, החוויה שלו נפגעת. בניית תהליך שיווקי חכם ואוטומטי יאפשר למשתמש לקבל תכנים שמותאמים לו, בזמן הנכון, ותהיה יותר אפקטיבית ל-2 הצדדים.
Up-sales – ע”י אפיון והפעלת תהליך אוטומציה חכם, תוכלו להציע הצעות רלוונטיות ללקוחות שכבר רכשו מכם מוצר או שירות מסויים ולעשות אפסיילים שיגידלו לכם את המכירות.
‘בישול’ לקוחות – במקרים רבים אנחנו לא ‘תופסים’ את הלקוח כשהוא מוכן לקניה. במצבים האלו יש עוד מסלול שהלקוח הפוטנציאלי צריך לעבור בכדי שבסופו של דבר ירכוש ממכם. אוטומציה יכולה לסייע בזיהוי השלב בו הלקוח נמצא ושליחת מסרים מתאימים שיקדמו אותו כל פעם עוד שלב אחד במשפך.
שיפור יחס המרה – ברגע שהלקוח הפוטנציאלי מקבל מסרים שנראים שהותאמו אישית עבורו, בתזמום ובתנאים הנכונים, הסיכוי שהוא בסופו של דבר ירכוש מכם יגדל משמעותית.
שימור לקוחות ושיפור השירות – לקוח מתכוו לעזוב? לא מספיק מרוצה מהשירות שלכם? עם שימוש נכון באוטומציה תוכלו לזהות זאת בזמן, להקפיץ את הפרטים שלו למחלקת שימור לקוחות, להציע לו אוטומטית מחירים טובים יותר, הטבה או עסקה שתתאים יותר לצרכים שלו.
כמו כן אפשר להיעזר באוטומציה לקצר ולשפר תהליכים כמו גבייה, קבלת פידבקים מלקוחות וכדומה.
דוגמא לשיווק אוטומטי בדוא”ל
הקפצתם באתר פופאפ והצלחתם לגרום לגולש להשאיר את המייל שלו. מה קורה מכאן והלאה?
כאשר הגולש נרשם לרשימת התפוצה שלכם, אתם אצלו במעין תקופת “פיילוט”. אם המיילים שתשלחו לא יהיו לשביעות רצונו ובתדירות הנכונה, סיכוי טוב שהוא יסיר את עצמו מהרשימה תוך זמן קצר.
אז איך אוטומציה נכנסת כאן לתמונה? בכדי לא להעמיס על הנרשם החדש, תצטרכו ליצור 2 רשימות: רשימת התחלה של “היכרות” שתכיל מייל ברוכים הבאים ועוד 2-3 מיילים עם המסרים העיקריים החשובים להתחלה, ועוד רשימה של “עדכונים שוטפים” שזה למעשה הניוזלטר הרגיל שנשלח באופן קבוע. ברגע שנרשם חדש מתווסף לרשימת התפוצה שלכם, הוא ייכנס לרשימה של “היכרות” ואחרי 2-3 שבועות הוא יעבור אוטומטית לרשימת “עדכונים שוטפים”. במצב כזה לא נוצרת חפיפה בהתחלה, והנרשם לא יקבל גם מיילים של היכרות וגם עדכונים שוטפים.
ברשימת “עדכונים שוטפים” שלכם יהיה אחת לתקופה מסר שיווקי שינסה למכור את המוצר או השירות שלכם לאותו נרשם. אם הוא פתח את המייל, אנחנו יודעים שהוא נמצא בשלב מתקדם במשפך והוא מוכן לקניה. אם לא פתח את המייל, או פתח ולא לחץ על הקישור, אז הוא עדיין לא בשל לקניה וצריך להמשיך ולשלוח לו עדכונים שוטפים מתאימים עד לניסיון הבא שיהיה בוריאציה קצת אחרת (או אפילו להכניס אותו לרשימת אחרת עם מסרים שונים).
Mailchimp – אם אתם עוסקים בשיווק בדוא”ל, בטח כבר יצא לכם לשמוע על מיילצ’מפ. מערכת דיוור מהמובילות בעולם שמשלבת אוטומציה של מיילים בתהליכי השיווק שלכם, החל ממייל “מזל טוב ליום הולדתך” שישלח אוטומטית לכל הלקוחות שלכם, ועד מייל שישלח לגולש שלא השלים את תהליך הקניה באתר:
לא הכל ורוד
במאמר של David Raab הוא מדבר על כך שהאפקטיביות של שיווק אוטומטי אינה גבוהה במיוחד (לעומת שיווק באמצעות תוכן או קידום אורגני לדוגמא) וגם היישום שלו עד להוצאה אל הפועל לא פשוט.
מצד שני, הרבה חברות עדיין לא נחשפו למערכות שיווק אוטומטיות או שלא חושבות שהן יכולות לסייע להם. לכן, אם תדעו לעשות מהלכי שיווק אוטומטיים כמו שצריך ולהשתמש במערכות הללו בחוכמה, תיצרו יתרון על פני המתחרים שלכם.
6 מערכות אוטומציה מומלצות
Marketo – ממערכות האוטומציה המוכרות והמובילות בשוק היום. מבין המוצרים העיקריים שהמערכת מציאה תוכלו למצוא:
עוד על אוטומציה ב-Marketo תוכלו לקרוא כאן
Customer.io – כלי ששולח הודעות מותאמות אישית למשתמשים לפי התנהגותם ולפי חוקים שאתם יכולים להגדיר מבעוד מועד. מתאים ל-Onboarding, שיפור שירות לקוחות והגדלת retention. ישנה גרסת Freemium (חינם), ומחיר החבילה הקטנה ביותר הוא 100$.
Pardot – פלטפורמה ששייכת ל-SalesForce ומציאה בתוכה פתרונות של שליחת דוא”ל, Lead Generation, ניהול לידים, דו”חות ROI ועוד. המחיר ההתחלתי הוא 1000$.
leadsquared – מערכת שמסייעת בהגדלת כמות הפניות, המכירות וההרשמת לאתר. בין הכלים שהמערכת מציאה: בניית דפי נחיתה למובייל, הוספת widgets לאתר, שליחת דוא”ל, סמס, CRM ועוד. המחיר ההתחלתי הוא 150$ לחודש.
Zapier – מערכת שמאפשרת אינטגרציה עם מעל ל-750 אפליקציות ויישומי web. גם ל-Zapier יש חבילת Fremium והחבילה המינימלית בתשלום היא במחיר של 20$. דוגמא לאינטגרציה אפשרית דרך שאפשר לעשות דרך המערכת:
Automate.io – דומה מאוד לזאפייר, רק במחירים נוחים יותר. כאן כל Integration workflow נקרא bot, ובחבילה החינמית אפשר ליצור עד 5 בוטים שונים, ו-250 פעולות (לדוגמא – שליחת מייל). מחיר החבילה הבאה הוא 19$ והגדולה ביותר 199$ בחודש.
לסיכום, שילוב של מערכות שיווק אוטומטיות באסטרטגיית השיווק שלכם יכולה לתרום להגדלת המכירות בעסק, שיפור הקשר עם הלקוחות הקיימים והחדשים, חסכון במשאבים ובזמן יקר. הקפידו למדוד את האפקטיביות של התהליכים שאתם בונים ולשנות במידת הצורך. בהצלחה!