פייסבוק אוספת עלינו המון מידע, הרבה מעבר למידע שאנחנו מספקים לה בהרשמה או בפרופיל האישי. כמפרסמים, זו הזדמנות אדירה לנצל את המידע שפייסבוק מנגישה לנו באמצעות פלטפורמת הפרסום שלה, בכדי להגיע לקהל היעד שלנו בצורה הכי ממוקדת שאפשר.
איפה הבעיה? בעלי עסקים רבים שרוצים להריץ קמפיין ממומן בפעמים הראשונות, מסתפקים בטירגוט הפשוט של "גיל", "מגדר", "מיקום" ואולי כמה תחומי עניין שנראים להם רלוונטים. זו אמנם התחלה טובה, אבל הפלטפורמה של פייסבוק מציעה לנו הרבה יותר מזה.
אז איך מתחילים? ניתוח קהל היעד
לפני הכל, מומלץ לעשות 'מחקר' או סקר שוק קטן. גם אם אתם חושבים שאתם יודעים בדיוק מי קהל היעד שלכם, איפה הוא מסתובב ומה הוא אוהב, אתם תופתעו לגלות תובנות חדשות אחרי שתעשו את הצעדים שבהמשך החלק הזה של המאמר.
בעזרת הצעדים הבאים נסו להבין מה תחומי העניין של הלקוחות הפוטנציאליים שלכם, מה הם אוהבים לקרוא או לראות בטלוויזיה, אחרי איזה אנשי מפתח הם עוקבים, ומה מייחד ספציפית אותם.
שימוש בחיפוש בפייסבוק
החיפוש בפייסבוק יכול לספק לכם מידע יקר ערך. חיפוש של מילות מפתח ושמות מותג יכול להציג לכם פוסטים (Public) של אנשים שציינו בצורה כזו או אחרת את מילת המפתח וגם פוסטים רלוונטים בקבוצות בהן אתם חברים.
עוד שיטה שלפעמים עובדת היא אם למשל תחפשו:
"מקצועני פרסום בפייסבוק Favorite interests of members of"
תוכלו לראות את תחומי העניין (והעסקים) שהרבה מחברי הקבוצה עשו להם לייק. (רק אל תשכחו ללחוץ על See all)
מקצועני פרסום בגוגל ובפייסבוק Pages liked by people who like
(עובד גם עם Pages liked by members of) ואז להוסיף את מה שאפשר לתחומי העניין בטירגוט:
אפשר לעשות הצלבות ולחפש תחומי עניין של אנשים אהבו גם דף X וגם דף Y. אך כאמור, זה לא תמיד עובד ובהרבה מקרים פייסבוק לא תציג לכם תוצאות, אבל שווה לנסות 🙂
בדיקה רוחבית של פרופילים אישיים בקבוצות
חברים בקבוצות שבו נמצא קהל היעד שלכם? בדקו מי האנשים הפעילים, מי מגיב, מי עושה לייק, עם איזה תוכן הם עושים אינטרקציה וכדומה. בדקו כמה וכמה פרופילים (כמה שיותר יותר טוב) ותנסו לבנות פרסונה בהתאם: תפקיד, גיל, מגדר וכדומה.
בדיקת ה-Insights של הדף העסקי
בדקו את ה-Insights בדף העסקי שלכם. תוכלו לגלות נתונים מעניינים על אנשים שעשו לכם לייק לדף, על אנשים שנחשפו לפוסטים שלכם ועל כאלו שעשו Engagement עם הפוסטים שלכם. המידע שיוצג הוא: כמה גברים מול נשים עשו לכם לייק לעמוד (Your fans) , מה התפלגות הגילאים שלהם, מהי עיר המגורים שלהם ומהי שפת הממשק שלהם.
סקירת מתחרים
אל תוותרו על בדיקה של המתחרים ומעבר על הדפים העסקיים שלהם. תוכלו לקרוא על לא מעט טכניקות במאמר שכתבנו לפני מספר חודשים, בכדי לבצע מחקר מתחרים מקיף באמת.
תבקרו בדפים העסקיים של המתחרים שלכם ותבדקו גם שם מי קהל היעד, האם הפרסונה שתוכלו ליצור מהאנשים הפעילים בדף דומה לפרסונה / פרסונות שיצרתם מהדף העסקי שלכם, ואם יש להם פוסטים ותכנים שהיה להם Engagement גדול – תנסו להבין למה.
חיפוש בגוגל
אמנם גוגל ופייסבוק לא החברים הכי טובים, אבל החיפוש בגוגל יכול לחשוף לנו כמה נקודות מעניינות. חפשו את מילות המפתח שמתקשרות לעסק ולתחום שלכם, חפשו את המותגים המתחרים (ותעיפו מבט על ה-Titles שהגדירו לאתר), לחצו על "חדשות" ותראו אם מסתתר שם משהו רלוונטי, וגלו מי אנשי המפתח והסלבס בתחום שלכם.
טירגוטים, טירגוטים ועוד טירגוטים
מאפיינים אישיים
ברגע שתיצרו קבוצת מודעות תוכלו להתחיל בפילוח של הקהל לפי: מיקום, טווח גילאים, מין ושפה.
זה הפילוח הבסיסי, שבד"כ כל (או לפחות רוב) בעלי העסקים עושים. חשוב לציין שתחת מיקומים תוכלו לכלול מספר מיקומים (ערים / מדינות) עם רדיוס (שלא יורד מ-17 ק"מ), וגם להוציא ישובים שלהם לא תרצו להציג את המודעות שלכם.
דמוגרפיה
לאחר שהגדרתם את המאפיינים האישיים של הקהל, החלק הבא נראה "פילוח מפורט" ו
תוכלו למשל לטרגט אנשים מאורסים / נשואים, בעלי תואר אקדמי, הורים לילדים ועוד. אתן דוגמאות יותר מפורטות בחלק האחרון של המאמר 🙂
אחד הטרגוטים אולי היותר טובים שיש תחת הקטגוריה הזו נקרא "עבודה", גם עבור זה אתן דוגמא בהמשך.
תחומי עניין
כאן לפעמים תידרש מכם יצירתיות. תחת "תחומי עניין" תוכלו לראות לא מעט נושאים ותתי נושאים, ולבחור את תחומי העניין הטריוויאלים שעולים לכם לראש (וגם בהתאם כמובן למחקר ולעבודה המקדימה שעשיתם לפני כן), אבל החוכמה זה למצוא את התחומים 'מסביב' שקהל היעד שלכם מתעניין בהם ו'לתקוף' אותם משם.
כלי טוב של פייסבוק שיוכל לעזור לכם להבין את קהל היעד ותחומי העניין שלו הוא Audience Insights
כשאתם בוחרים תחומי עניין נסו למצוא את המכנים המשותפים הקטנים ביותר שמאפיינים את קהל היעד שלכם. הימנעו מבחירת תחומי עניין רחבים וגנריים מדי שיחשפו את המודעה שלכם לקהל גדול ולא ממוקד מספיק. השתמשו גם בשורת החיפוש של פייסבוק כפי שתואר קודם לכן.
דוגמא פשוטה: אם אתם רוצים לטרגט אנשים למסיבה או ליין חדש שאתם מפיקים, כנראה שתוכלו לזהות קורולציה חזקה יחסית עם אנשים שעשו לייק לעמודים של "משקאות אנרגיה" למיניהם.
ב"תחומי עניין" תמצאו גם בהרבה מקרים את שמות המותג של המתחרים שלכם. דוגמא טובה לזה היא אולמות אירועים. אם אתם בעלי אולם או הלקוח שלכם הוא אולם אירועים, נסו להקליד שמות של אולמות אירועים מוכרים בסביבה שלכם ותראו מה עולה.
התנהגויות
תחת "התנהגויות" תוכלו למצוא סגמנטים של יום הולדת / יום שנה, טירגוטים שקשורים לנסיעות, יוצרי אירועים, גיימרים וכו'. דוגמאות יותר מפורטות אתן בחלק האחרון של המאמר.
הקטגוריה הבאה היא "קטגוריות נוספות". הפעם אין לי כ"כ מה להרחיב מעבר למה שכתוב כאן.
חיבורים
השלב הבא בטירגוט יהיה "חיבורים". האופציה הראשונה היא "דפי פייסבוק" והיא מאפשרת לכם להחליט אם להציג את המודעות שלכם בפני האוהדים של הדף שלכם (או חברים שלהם) או שלא. הרעיון זהה גם גם עם האופציה השניה של "אפליקציות".
לגבי אירועים תוכלו לטרגט אנשים שכבר הגיבו לאירוע שיצרתם או להוציא אותם מקהל המטרה.
אם תלחצו על "שילובים מתקדמים" תוכלו להגדיר כמה דפים במקביל בכל שדה.
קהל מותאם אישית (Custom Audiences)
זה אמנם מופיע ראשון בהיררכיה, אך אני בכוונה מתייחס לזה אחרון כי זה פחות טריוויאלי משאר הטרגוטים.
ברגע שתלחצו על "צור חדש" >>
ואז על "קהל מותאם אישית", יפתח לכם המסך הזה:
כאן למעשה אם כבר יש לך לכם קהל מפעילות קודמת שלכם (לאו דווקא מהפייסבוק) תוכלו לטרגט אותם בעזרת האופציות הנ"ל.
האופציה הראשונה היא למשל לטרגט אנשים בעזרת כתובות מייל שאספתם (וניתן גם לייבא מ-Mailchimp) או מספרי טלפון.
ואם תקליקו על אופציה הראשונה, תוכלו לבחור את הפרטים המזהים בקובץ, אך בשביל שזה יעבוד טוב חשוב שתעבדו לפי הכללים.
החלק השני ביצירת קהל מותאם אישית הוא "תנועה לאתר". למעשה מדובר ברימרקטינג. על ידי השתלת הפיקסל של פייסבוק תוכלו לטרגט אנשים שביקרו באתר שלכם ולהציג להם את המודעות שלכם, ובעלויות יחסית נמוכות יותר. על רימרקטינג בפייסבוק זה נושא שלם בפני עצמו וזה לא הנושא שבו ארצה להתמקד במאמר.
החלק השלישי הוא "פעילות באפליקציה" שזה יחסית דומה לרימרקטינג באופן מסוים, רק שהפעם מדובר על המשחק או האפליקציה שבניתם בפייסבוק.
החלק הרביעי הוא "מעורבות בפייסבוק" וצילום המסך הבא מסביר כל אופציה בצורה מספיק טובה:
12 דוגמאות לטרגוטים שימושיים:
קודם כל אני שמח שהגעתם עד לכאן 🙂 בניתי כאן רשימה של כמה וכמה טירוגטים ממוקדים במיוחד שפלטפורמת הפרסום של פייסבוק מציעה למפרסמים שלה ושווה לכל אחד להכיר:
משרות / מעסיקים – רוצים להגיע לאנשי מפתח בחברות? תוכלו תחת "דמוגרפיה" לבחור "עבודה" ואז "משרות" ולחשוף את המודעות שלכם לבעלי התפקידים הרלוונטים (שהגדירו את התפקיד שלהם בפרופיל). דוגמא לטירגוט של אנשי PPC:
לגבי 'מעסיקים' – אם תרצו להשקיע בטרגוט מאוד ממוקד, אז מעבר לבחירת תחום התעסוקה, תוכלו ברוב המקרים לטרגט את שמות החברות אליהם תרצו להגיע. גם אם מדובר בכמה עשרות של חברות, ההשקעה תהיה שווה את זה 🙂
אם כבר במשרות עסקינן, ניתן לטרגט גם אנשים שהתחילו לעבוד בעבודה חדשה.
מאורסים– אם הקהל שלכם הוא זוגות מאורסים, מצד אחד פייסבוק תעשה לכם את החיים קלים, אך מצד שני הקהל הזה 'שווה הרבה כסף' למפרסמים ולכן עלויות הפרסום שלכם יהיו בהתאם.
ניתן גם לטרגט חברים של מאורסים ונשואים טריים.
נסיעות – תחת "הנהגויות" תוכלו להגיע לטירגוטים מעניינים וממוקדים של מטיילים:
בעלי עסקים קטנים – אני מאמין שהרבה מכם משתמשים בטירגוט הזה, והוא כולל אנשים שמגדירים את עצמם כבעלי עסק קטן או שבבעלותם דפים של עסקים קטנים בפייסבוק.
(התנהגויות >> פעילויות דיגיטליות >> בעלי עסקים קטנים)
מעלי תמונות – אנשים שמעלים הרבה תמונות? אתם יכולים להגיע גם אליהם.
(התנהגויות >> פעילויות דיגיטליות >> מעלי תמונות)
רחוקים מהבית / מהמשפחה / יחסים בשלט רחוק – כן כל אלו גם טירגוטים אפשריים.
דפדפן ראשי – ניתן לטרגט לפי דפדפנים.
וניתן לטרגט גם לפי מערכות הפעלה.
סוג מכשיר נייד – טירגוט לפי סוג הסמארטפון
(התנהגויות >> משתמש במכשיר נייד > משתמש במכשיר נייד לפי מותג)
עברו דירה לאחרונה – טירגוט אנשים שעברו דירה לאחרונה (עדכנו עיר מגורים חדשה ב-6 החודשים האחרונים) או חברים שלהם (חברים שלהם דיווחו על רכישת בית או מעבר דירה ב-30 יום האחרונים).
ימי הולדת, חברים של אנשים שיש להם יום הולדת בקרוב – מעולה למי שמריץ קמפיינים של מתנות, בילויים, אטרקציות, ספא, ימי כיף, מלונות וכדומה.
יום השנה (Anniversary) – אותו עיקרון כמו ימי הולדת.
ספק מייל – טירגוט לפי דומיין ספק המייל.
הפקתם ערך מהמדריך? יש לכם מה להוסיף? נשמח שתרשמו בתגובות 🙂
בהצלחה!