בטח שמעתם לא מעט את המושג Bounce Rate, וש-Bounce Rate גבוה הוא רע מאוד לאתר שלכם וכו' וכו'… אז בואו נעשה סדר:
מי אתה Bounce Rate?
מדובר באחוז הנטישה של מבקרים שנכנסו לאתר ויצאו ממנו ישר, מבלי לגלוש בדפים אחרים (הגולש עבר לאתר אחר או חזר לאתר האחרון שהיה בו). זו גם ההגדרה של גוגל ל-Bounce Rate.
רק כדי ליישר קו – לא מדובר בשיעור יציאה (Exit Rate). שיעור יציאה הוא נתון שמראה את אחוז הגולשים שנטשו את האתר מדף ספציפי אחרי שברוב המקרים כבר ביקרו בדפים אחרים באתר.
ההגדרה הפשוטה היא: מספר הגולשים שביקרו בדף אחד בלבד, חלקי סך הגולשים שנכנסו לאתר. הגדרה יותר מתקדמת (שלוקחת בחשבון גם אתרים של דף אחד, וזמן טעינה) היא:
כלומר, סך הגולשים שביקרו בדף אחד בלבד, חלקי מספר הגולשים שנכנסו לאתר וזמן הטעינה של האתר עבורם היה גדול שווה מהזמן טעינה הממוצע.
יש גם Bounce Rate של דף ספציפי, זה למעשה לא מתייחס לכל האתר, אלא מחושב כך: מספר הגולשים שנכנסו לאתר מדף מסוים ועזבו מאותו דף (מבלי לצפות בדפים אחרים), חלקי סך הגולשים שנכנסו לאתר מאותו דף מסויים.
אחוז הנטישה באתר שלי עומד על 78%!! מה לעשות?
קודם כל להירגע 🙂
יש הנחה שיחס נטישה גבוה תמיד משקף תוכן או אתר לא איכותי, אך זה לא בהכרח נכון. לדוגמא: גולש חיפש משמעות של מושג מסוים או מחיר של מוצר או שירות, ומצא את התשובה באתר שלכם בקלות. הוא אפילו צפה בסרטון שהיה בדף והשאיר את הפרטים שלו בטופס צור קשר בעמוד וקיבל הודעה שתחזרו אליו בהקדם עם מידע נוסף או הצעת מחיר. זה אומר שהאתר שלכם לא טוב? להפך!
אז איפה הבעיה?
הבעיה היא שב-Google Analytics גם אם הגולש השאיר את הפרטים שלו, אך לא עבר לדף תודה (אלא קיבל לדוגמא הודעת אישור באותו דף), הוא ייחשב כגולש שנטש את הדף ויכלל באחוז נטישה.
אותו רעיון עם אתרים של דף אחד – One page ודפי נחיתה שהמטרה שלכם מלכתחילה שהגולש יתפקס ולא ינדוד לדפים אחרים.
Bounce Rate באנליטיקס
Bounce Rate בגוגל אנליטיקס נמדד כך שאם גולש נכנס לעמוד מסוים ולא לחץ על קישור שיעביר אותו לעמוד אחר, בין אם היה בדף 5 שניות או שעה, הוא יהיה חלק מאחוז הנטישה. כלומר, כמו שתיארתי למעלה, יכול להיות מצב בו הגולש מצא התשובה לשאלה שחיפש ויצא כי האתר שלכם סגר לו את כל הפינות, אך לפי ה-Bounce Rate זה יראה כאילו יש בעיה בדף.
בעיה דומה מתרחשת עם הנתון של זמן שהייה באתר. כל עוד הגולש לא לדף אחר, גוגל אנליטיקס ייחשב את זמן השהייה שלו כ-0 שניות.
אז מה עושים?
יוצרים Event בגוגל אנליטיקס לפי האינטראקציה עם העמוד (גלילה דף, קליקים, מילוי טופס וכדומה). כל פעולה כזו נותנת אינדיקציה ומפעילה Hit שנשלח שאנליטיקס, והמידע שמתקבל הוא הרבה יותר מדויק.
לקריאה מפורטת יותר על sessions, מתי גולש נחשב לגולש חדש / חוזר ואיך Google Analytics מגדיר פעולה כנסו לכאן
יש לכם אתר וורדפרס? Reduce Bounce Rate זה תוסף שיעזו לכם לחשב יחס נטישה בצורה נכונה.
איך להוריד Bounce Rate?
מילות חיפוש רלוונטיות
השאלה הראשונה שאתם צריכים לשאול את עצמכם היא האם הגולש שנכנס לדף יימצא את התשובה למה שהוא מחפש. אם למשל האתר שלכם עוסק בחופשות בניו יורק, והוא מחפש מלונות / טיסות וחבילות נופש בניו יורק, אז כנראה שהאתר שלכם קולע בול.
אם האתר שלכם מקודם בזנב ארוך ממעגל שני נקרא לזה, בביטויים כמו: "אטרקציות בניו יורק", "מסעדות בניו יורק", "מה לעשות בניו יורק" וכדומה, כנראה שה-Bounce Rate של גולשים שהגיעו מהחיפושים האלו יהיה גבוה יותר, אבל לא נוראי.
אם האתר מקודם במילות מפתח שכבר רחוקות מהנושא המרכזי כמו למשל "חופשות בארה"ב", "פסל החירות", "מנהטן", אז ה-Bounce Rate יהיה עוד יותר גבוה, כי הסיכוי שגולשים שנכנסו לאתר מהביטויים האלו (והצגתם להם מלונות ולא בדיוק את מה שהם מחפשים) ונשארו באתר נמוך. זה נכון גם לכניסות אורגניות ממנוע החיפוש וגם מפרסום ממומן.
נסו לחשוב על הגולש ולתת לו את התוכן שהוא מחפש עבור כל קבוצה של מילות מפתח.
מקורות תנועה ומכשירים
גם מקור התנועה הוא פרמטר חשוב כשמודדים יחס נטישה. גולשים שהגיעו למשל מ-Google מהדסקטופ יישארו זמן רב יותר באתר מגולשים שהגיעו דרך לינק בפייסבוק מהמכשיר הסלולרי או אפילו ממנוע החיפוש של גוגל. חשוב להתאים את האתר והתוכן למכשירים (הסעיף הבא) וגם לפלטפורמות שמהן יגיעו הגולשים. גולשים שנכנסו מהפייסבוק בד"כ מנסים להעביר את הזמן או יעניין אותם יותר לראות משהו ויראלי. אם הדף אליו יופנו יכול סרטון, תמונות ותוכן קליל יותר, סביר יותר להניח שהם לא ינטשו במהרה.
עיצוב ידידותי ורספונסיביות
אתר שמעוצב בצורה ידידותית למשתמש עם ממשק משתמש נוח, מותאם לניידים ולגלישה מהסלולר לכל המכשירים ומותאם לכל הדפדפנים (כרום, פיירפוקס, אקספלורר, ספארי) יכול להוריד Bounce Rate בצורה ניכרת. ראו אינפוגרפיקה בהמשך.
תמדדו עם כלים נוספים
מדידה של Bounce Rate רק עם גוגל אנליטיקס זה כמו לנסות לבנות ארון של איקאה רק עם פטיש. מומלץ לשלב כלים כמו מפות חום והקלטות עכבר כדי לדעת באמת מהי התנהגות הגולשים באתר שלכם. בנוסף לזה כמובן שכדאי להגדיר eventים רלוונטים בכדי לקבל אחוז נטישה מדויק יותר.
זמן טעינה של דפים
מחקרים מראים שגולש ממוצע מצפה שאתר ייטען במובייל תוך 3 שניות. האתר שלכם נטען ביותר מ-3 שניות? כדאי מאוד שקצרו את זמן הטעינה. כמובן שגם בדסקטופ זה רלוונטי, אבל לגולשים יש טיפה יותר סבלנות שם. תוכלו לבדוק זמן טעינה בכלי של Pingdom וכן לשקול להחליף אחסון אתרים.
בדקו דפי כניסה ודפי יציאה
באנליטיקס תוכלו לבדוק באילו דפים נוחתים רוב הגולשים שלכם ומאילו דפים שיעור היציאה הוא הגבוה ביותר. תתחילו לטפל קודם כל בדפי הכניסה (הנחיתה) שאליהם רוב הגולשים מגיעים ואח"כ תעברו לדפי היציאה.
ניווט פשוט וקישורים
חשוב שהוגלשים באתר שלכם יוכלו לנווט באתר בקלות. מה זה אומר? תפריט ראשי ברור ונוח, תפריט פירורי לחם, פוטר עם קישורים רלוונטים, ווידג'טים בצד עם קטגוריות מרכזיות או דפים אחרונים שנוצרו, קישורים מתוך התוכן לדפים פנימיים אחרים וכדומה.
נגישות
כשהאתר שלכם מונגש לבעלי מוגבלויות, אתם למעשה מאפשרים לעוד כ- 15%-20% מהאוכלוסייה להנות מהתוכן שלכם ולשוטט באתר בלי בעיה. אם יש לכם אתר וורדפרס, תוכלו בתור התחלה להתקין את התוסף Accesibe Poetry החינמי.
לסיכום, Bounce Rate גבוה לא בהכרח מצביע על אתר גרוע. ראינו שיש להתייחס ליחס נטישה בהתאם לקונטקסט וכמובן לדעת לחשב ולמדוד אותו כמו שצריך כדי להימנע מלהסיק מסקנות לא נכונות (על בסיס נתונים לא מדוייקים).
יש לכם עוד תובנות על Bounce Rate? תנו דעתכם בתגובות למטה 🙂