למי כדאי לפתוח חנות מקוונת ואיך עושים את זה
אם אתם בעלי עסק המוכר מוצרים או שירותים ולכם אתר פיזי אליו מגיעים לקוחות כדאי לכם מאוד לשקול הקמת חנות מקוונת. חנות כזו תאפשר לכם להגיע אל קהל לקוחות רחב (אפילו גם ממדינות אחרות), לקבל הזמנות ולספק מוצרים במשלוח או שירותים מרחוק. בנוסף, תוכלו להתמקד בסגירת עסקאות ולא בטיפוח אתר פיזי המהווה את מרכז הפעילות (אפשר להחזיק סחורה במחסן פשוט במקום לתחזק חנות מפוארת). בחנות מקוונת ניתן למכור מוצרים של אחרים ולקבל עמלות ועוד.
לחנות מקוונת עשויה להיות גם השפעה חיובית על היקף המכירות בחנות הפיזית. למעשה, כמעט כל עסק יכול להרוויח מהקמה וניהול של חנות מקוונת, מדובר בהשקעה קטנה יחסית אשר לה פוטנציאל גדול מאוד.
מי שמבקשים להקים חנות וירטואלית ולהתחיל לסחור באופן מקוון נדרשים להחליט תחילה אם לעשות שימוש בפלטפורמה קיימת או לשכור שירותיו של מפתח כדי לבנות הכול "מאפס". ככלל אצבע ברוב רובם של המקרים עדיף לבחור בפלטפורמה מן המוכן, רק עבור מי שלהם צרכים ייחודיים תשתלם בסופו של דבר השקעה בפיתוח חנות העונה בדיוק נמרץ יותר על צרכיהם. אפשרות נוספת היא להשתמש במערכת קוד פתוח, כך למשל התוסף הפופולארי Wocommerce עבור אתרי וורדפרס, Opencart לאתרי ג'ומלה, לבנות אתר על פלטפורמט Magento (מערכת ניהול תוכן המיועדת מלכתחילה לחנויות מקוונת, פלטפורמה נוספת כזו היא Prestashope שמשום מה השימוש בה אינו נפוץ בארץ).
פוסט זה מיועד למי שמעוניינים לדעת עוד על חנויות מקוונות, איך ניתן לפתוח חנות כזו ומה היתרונות והחסרונות של האפשרויות השונות.
חנות מקוונת על פלטפורמה סגורה לעומת אתר מכירות המבוסס על פלטפורמה פתוחה
כבר בתחילת דרככם אל עבר חנות מקוונת משלכם תשמעו על "חנות במערכת סגורה" ועל כאלה שנבנות במערכת פתוחה.
חנות במערכת סגורה היא כזו המוקמת על מערכת של חברה מסחרית שפיתחה פלטפורמה להקמת חנויות מקוונות. היתרון המרכזי בהקמת חנות במערכת סגורה הוא שניתן לעשות זאת במהירות רבה, בקלות וללא צורך בשירותיו של מפתח. בנוסף, אין צורך לרכוש דומיין, לדאוג לאחסון או לאפשרויות סליקת כרטיסי אשראי (על צרכי אבטחת המידע הכרוכים בכך).
החיסרון העיקרי של חנות במערכת סגורה הוא שבעליה נדרש לשלם דמי מנוי חודשיים לבעלי הפלטפורמה והחנות למעשה כלל אינה "שלו" דהיינו, אם נחליט להפסיק את ההיקשרות עם החברה המספקת את הפלטפורמה בה בחרנו ניוותר ללא כלום ונצטרך להתחיל הכול מחדש.
חנות מקוונת על פלטפורמה פתוחה היא כזו הנבנית תוך שימוש במערכת קוד פתוח המשמשת להקמת אתרים כאשר הפופולאריות ביותר הן וורדפרס, ג'ומלה ומג'נטו. בעליה של חנות כזו נידרש לדאוג לרכוש דומיין משלו, לדאוג לאחסון, לאבטחת מידע, לגיבוי ולשלם למפתח (ופעמים רבות גם למעצב, אם לא ניתן להסתפק בתבנית מן המוכן). יתרונה המרכזי של חנות במערכת פתוחה הוא שהיא רכושו הפרטי של בעליה, הוא חופשי לעשות בה ככל העולה על רוחו ואינו נדרש לשלם דמי מנוי לאיש.
12 פלטפורמות eCommerce מובילות
1. Shopify (שופיפיי) – אחת המערכות הסגורות המוכרות ופופולאריות ביותר בעולם להקמה וניהול חנויות מקוונות. Shopify היא מערכת שהתפתחה מחנות מקוונת שהקימו בעליה עבור חנות הסנובורד שלהם. נכון לסוף שנת 2016 כמעט חצי מיליון סוחרים מנהלים חנויות מקוונות תוך שימוש בפלטפורמה Shopify.
כל אחד יכול בקלות להקים חנות בShopify, אין שום צורך בידע בתכנות, צריך רק להכיר, תוך ניסוי וטעייה, את ממשק המשתמש. Shopify מציעים תקופת ניסיון חינמית של 14 יום.
2. WooCommerce של WordPress – וורדפרס החלה את דרכה בשנת 2003 כמערכת ניהול בלוגים ואתרים. כיום זוהי פלטפורמת הקמת האתרים בקוד פתוח הפופולארית ביותר בעולם. WooCommerce הוא תוסף (Plug In) שפותח כדי לאפשר לבעלי אתרי וורדפרס להקים ולנהל חנויות מקוונות בקלות וביעילות. חשוב להדגיש שכדי להקים חנות WooCommerce חייבים תחילה להקים אתר וורדפרס, נדרש ידע בפיתוח ולמרות שיש מבחר עצום של תבניות מן המוכן לעיתים קרובות יש צורך לערוך בהן שינויים.
3. Magento – מג'נטו היא מערכת קוד פתוח שהוקמה בשנת 2007 על ידי סטארטאפ ישראלי. היא נרכשה על ידי Ebay ונחשבת לפלטפורמה מובילה להקמה וניהול חנויות מקוונות גדולות כקטנות. למג'נטו שלל מודולים אטרקטיביים כגון ממשק משתמש לקונים, הצגת מוצרים אחרונים, השוואות, עגלת קניות ידידותית במיוחד, קטלוג מוצרים מתוחכם ועוד. מג'נטו, להבדיל מוורדפרס למשל, מיועדת במיוחד לצרכי מסחר מקוון, היא נחשבת לפלטפורמה משוכללת אך מסובכת מעט ולכן בעלי עסקים קטנים המעוניינים באתר מכירות על בסיס פתוח נוטים להעדיף את WooCommerce של וורדפרס. עם זאת גם חנויות קטנות ובינוניות רבות מוקמות באמצעות פלטפורמה זו, אין מחסור במפתחים השולטים בה היטב ומומלץ לקחת אותה בחשבון גם אם מדובר בחנות קטנה יחסית.
4. BigCommerce – פלטפורמה סגורה לחנויות מקוונות הנחשבת לאחת הטובות מסוגה בעולם. ניתן לבחור בין שלוש רמות ולשלם דמי מנוי בהתאם, החנות הפשוטה ביותר תעלה כ-30 דולרים לחודש והמשוכללת ביותר כ-80 דולרים לחודש.
5. Wix – פלטפורמה פופולארית להקמת אתרים בכלל וחנויות מקוונות בכללם. הקמת חנות מקוונת בWix היא פשוטה מספיק כדי שמי שלהם יכולת בסיסית לרכוש שליטה בממשקי ניהול יכולים לעשות זאת בעצמם. Wix מציעה אינספור תבניות מן המוכן וניתן לבחור בין מספר חבילות בהתאם לצרכי נפח אחסון ותנועה, החבילה הבסיסית ביותר עולה כ-9 דולרים חודש בלבד וחבילת VIP תעלה לכם כ-26 דולרים לחודש.
6. Volusion – פלטפורמה סגורה המיועדת במיוחד עבור חנויות מקוונות. Volusion מציעה את כל הפיצ'רים שצריך כדי לנהל חנות מקוונת מצליחה, היא נחשבת לפשוטה מאוד לשימוש, קל לערוך שינויים בעיצוב וניתן אפילו להתממשק לאתר וורדפרס קיים. ניתן לבחור בין מסלול בסיסי בעלות של כ15 דולרים לחודש ומסלול הPlus המתומחר בכ35- דולרים לחודש.
7. SquareSpace – פלטפורמה סגורה להקמת אתרים כולל חנויות מקוונות. SquareSpace מציעה מגוון תבניות נאות אך קשה להתמודד עם הקמת החנות ללא רקע בפיתוח וניסיון בשימוש בפלטפורמה זו. ניתן לבחור בין מספר תוכניות כאשר הבסיסית ביותר היא מן הזולות בשוק, רק 8 דולרים לחודש, אך מוגבלת למדי מבחינת מספר המוצרים והיקף התנועה בחנות. תוכנית הBusiness תעלה לכם 24 דולרים לחודש ומאפשרת הקמת מספר בלתי מוגבל של דפים, העלאת כל כמות של מוצרים והקצאת רוחב פס ככל שהפעילות בחנות שלכם צורכת.
8. 3Dcart – פלטפורמה סגורה המיועדת במיוחד (כפי ששמה מרמז) לצרכי מסחר מקוון. קל מאוד להקים חנות 3Dcart, בעלי החנויות בפלטפורמה זו נהנים מאינספור פיצ'רים עליהם נוספים חדשים באופן תדיר. 3Dcart מתגאים בכך שהם אינם גובים עמלות על עסקאות כך שעלות תפעול החנות מסתכמת בדמי המנוי בלבד, כ-20 דולרים לחבילה הבסיסית (עד 100 מוצרים ו-4,000 מבקרים בחנות בחודש) ו-100 דולרים לחבילה המתקדמת ביותר.
9. Big Cartel – פלטפורמה סגורה פופולארית המשמשת (נכון לסוף שנת 2016) כמיליון חנויות, חלקן הגדול מתחומי האופנה, המוסיקה, והתכשיטים). אמנים רבים מרחבי העולם בוחרים בפלטפורמה זו כדי להקים ולנהל חנויות מקוונות באמצעותן הם יכולים למכור את יצירותיהם. החבילה הבסיסית מוגבלת ל-25 מוצרים ועולה כ10- דולרים לחודש, יש גם חבילה חינמית של עד חמישה מוצרים ולעומתה חבילה מתקדמת של עד 300 מוצרים בדמי מנוי חודשיים של כ-30 דולרים.
10. Wobily – פלטפורמה ישראלית להקמת חנויות וירטואליות. מאחורי המוצר עומדים יזמים ישראליים, מה שאומר שאם תצטרכו תמיכה תוכלו לקבל אותה בשפת הקודש. תוכלו להתנסות בחינם במערכת למשך 14 ימים, וגם קיימת אפשרות שמומחה מטעם Wobily יבנה עבורכם את החנות מהתחלה ועד הסוף. קיימת גם אפשרות להקמה של אתר תדמית.
11. Cash Cow – פלטפורמה ישראלית עם מעל ל- 1500 לקוחות וותק של 7 שנים להקמת חנויות וירטואליות באופן עצמי (DIY). השימוש במערכת הוא ללא התחייבות, ללא דמי הקמה, יש 14 ימי התנסות וכמובן שירות לקוחות בטלפון, בווטסאפ ובאימייל. בקאש קאו יש מחירון שמתאים לכל סוגי העסקים מקטנים ועד מותגים גדולים (החל מחבילה של "לא סלקת לא שילמת" ועד חבילה ללא הגבלה של מוצרים ואחסון). המערכת שלהם מספקת את כל הכלים שעסק צריך בשביל למכור באינטרנט ומאפשר לכל אחד להקים חנות וירטואלית במהירות ובקלות ללא צורך בידע או ניסיון.
11. 1net – ב-1net מקבלים מערכת שלמה לבנייה עצמית במהירות ובקלות של חנות אינטרנטית, מערכת דיוור שיווקי, מערכת ניהול לקוחות (CRM), הקמת דפי נחיתה וסליקה, יצירת תווי קנייה וכרטיסי מתנה וכל היישומים מקושרים זה לזה. החנות ידידותית לגוגל ולסלולר ויכולה להיבנות בתוך פייסבוק. המערכת שפותחה בישראל פועלת באלפי עסקים ביותר מ-30 מדינות ברחבי העולם בשפות המקומיות וביותר מ-15 סוגי מטבעות. החנות ניתנת להתנסות של 30 יום בחינם ואחר כך חבילת הבוטיק נמכרת ב-25 ש"ח לחודש ל-20 מוצרים או ב-170 ש"ח לחודש ללא הגבלת מוצרים.
12. קונימבו – פלטפורמה כחול לבן הנחשבת למובילה מסוגה בישראל. קונימבו התפתחה בתוך חמש שנים מהחנות הראשונה שהוקמה בה לפלטפורמה המארחת מאות חנויות אשר מוכרות מוצרים בשווי של למעלה ממאה מיליוני שקלים בשנה. צוות קונימבו מעניק הדרכה וסיוע לבעלי החנויות במטרה להגדיל את נפח המכירות. קונימבו מעניקים לבעלי החנויות גישה למאגר עצום של מוצרים אותם ניתן להעלות לחנות בלחיצת כפתור. הקמת חנות בקונימבו היא תהליך שמנוהל על ידי צוות מקצועי המלווה את בעלי החנות משלב האיפיון, דרך העיצוב, הפיתוח, חיבור לאמצעי הסליקה, יצירת הדפים והעלאת החנות לאוויר. אין תעריף קבוע להקמת חנות בקונימבו או לדמי המנוי החודשיים, המחיר נקבע באופן פרטני בהתאם למאפייני כל חנות וחנות.
13. folyou – ולסיום, Last but not least – פוליו, מערכת ישראלית לבניית אתרים וחנויות וירטואליות בהקמה עצמית או באמצעות סטודיו לעיצוב. המערכת מאפשרת לבנות בקלות חנות דו-לשונית, רספונסיבית ונגישה בהתאם לחוק הנגישות בישראל, במחיר נוח מאוד (79 ש"ח בחודש). היתרון הגדול של מערכת זו הוא איכות האתרים המופקים בה מבחינת חווית הרכישה, יכולות הקידום בגוגל (גם ללא חברת קידום) ושירות הלקוחות שלהם שמספק תמיכה ברמה גבוהה. ההתנסות בחינם לגמרי וללא הגבלת זמן – ומשלמים רק אם מרוצים מהתוצאה. אז שווה לנסות 😉
כיום כבר אין ספק שבכוחה של חנות מקוונת טובה בה נמכרים מוצרים מבוקשים לייצר עבור בעליה רווחים נאים. כפי שראיתם יש מגוון פלטפורמות, פתוחות וסגורות, בהן ניתן להשתמש כדי להקים ולנהל חנות מקוונת, חשוב לערוך השוואה בין האפשרויות השונות ולבחור בזו המעניקה את המענה המתאים ביותר לצורך שלכם.