לאחרונה הרבה כתבים ובלוגרים יוצאים בכותרות מפוצצות בסגנון של "גוגל תעניש אתרים שמשתמשים בפופאפים במובייל". במקרה הטוב מדובר בכותרות Click-bate שמטרתן לגרום לכמה שיותר גולשים להכנס לאתר שלהם, ובמקרה הרע מדובר בבלוגרים בלי ידע טכני שהסתמכו על שמועות מפה לאוזן ולא על העדכון הרשמי של גוגל.
העדכון ייכנס לתוקף החל מה-10.01.2017 ולכן כתבנו את הפוסט הזה (בהתבסס על העדכון הרשמי של גוגל) כדי לעשות סדר, שתדעו בדיוק למה גוגל התכוונו, מה מותר ומה 'אסור' מבחינת גוגל ואיך עושים את זה נכון.
כמה עובדות ונתונים שחשוב שתכירו:
- רוב החיפוש מתבצע היום מהמובייל. נפח שאליתות החיפוש במנוע החיפוש של גוגל במובייל מתקרב ל-60% מכלל החיפושים.
- המטרה של גוגל היא לגרום לתוכן להיות נגיש יותר לגולשים מהמובייל ולשפר את חווית השימוש. כחלק מהמאמצים של גוגל לשפר את רלוונטיות תוצאות החיפוש עבור המשתמשים שלה, גוגל רוצה לשנות טיפה את כללי המשחק במובייל כדי להקל על המשתמשים שלה להגיע לתוכן שחיפשו. (אם האתר שלכם עדיין לא רספונסיבי ומותאם לגלישה מניידים, תתחילו מקריאה של המאמר הזה)
- בקרוב ב-Google יהיו אינדקסים נפרדים לתוצאות מהמובייל ולתוצאות מהדסקטופ. האינדקס של המובייל יהווה למעשה את האינדקס העיקרי והוא גם יעודכן בתדירות גבוהה יותר.
ההצהרה של גוגל:
גוגל מכוונים בעלי אתרים לשימוש נכון בפופאפים או שכבות שמתלבשות על האתר בכדי להקל על הגולשים להגיע לתוכן אותו חיפשו. את ההצהרה המלאה של גוגל וההתייחסות שלהם לגבי "פופאפים" תוכלו לקרוא כאן.
אלו עיקרי הדברים:
- גוגל משתמשת בעיקר במילה interstitial ולא Pop-up.
גוגל רוצים להילחם בתופעה המעצבנת, שמופיעה גם כמעט בכל אתרי החדשות הגדולים, של הצגת פרסומות בתשלום שחוסמות את התוכן במובייל עבור הגולשים ומאלצת אותם לעבור לפעמים גם כמה וכמה מסכים או הפרעות חודרניות (intrusive) בדרכם אל התוכן. אפשר להסתכל על זה כאילו אתם נוסעים בכבישי איילון ופתאום מהשמיים נופל עליכם שלט חוצות וחוסם לכם את הכביש. הרבה אנשים שמציינים בפניהם את המילה "פופ-אפ" עולה בהם קונוטציה שלילית כי הם חושבים על הפרסומות המעצבנות האלו שקופצות בהגזמה ומפריעות לגלישה חלקה. בפועל, אלו הפופאפים שגוגל מנסה להתמודד מולם במובייל.גוגל בדבריה לא מתכוונת להצגת פופאפים של הרשמה לניוזלטר, קופון או כל הצעה אחרת שרלוונטית לגולשים באתר (ולמעשה תורמת לשני הצדדים), כל עוד הם עומדים בחוקים שמפורטים בהמשך. בהצהרה שלה ההתייחסות היא להקפצה לא חכמה של אלמנטים שמסתירים את התוכן, לא תורמים לגולש, לא נותנים לו ערך ולא לוקחים בחשבון את ההתנהגות שלו.
-
חשוב לזכור שמדובר רק על אחד מהפרמטרים של הדירוג במובייל, יש כאמור עוד מאות פרמטרים שמשפיעים על התוצאות. על פי גוגל:
"Remember, this new signal is just one of hundreds of signals that are used in ranking. The intent of the search query is still a very strong signal, so a page may still rank highly if it has great, relevant content. "
אילו Interstitials / פופאפים גוגל לא אוהבת?
- הצגה של interstitials / פופאפים שמכסים את כל המסך או את כל התוכן ומוקפצים מיד בשניה הראשונה בה הגולש הגיע לדף באתר ישירות מתוצאות החיפוש או במהלך השיטוט באתר.
- הצגה של interstitials שהמשתמש חייב לסגור בכדי לעבור ולגשת אל התוכן.
- הצגה של interstitial שנמצא מעל הגלילה ודוחף את כל התוכן של הדף למטה מתחת לגלילה (כמו למשל: Welcome mat)
יש כמה Interstitials / פופאפים שגוגל מתייחסת אליהם כיוצאי דופן:
- פופאפ שמתריע על הגבלת גיל, על שימוש ב-Cookies באתר (אפשר לראות את זה בהרבה אתרים אירופאיים) או על עניין משפטי רלוונטי אחר.
- פופאפים שמהווים מסך הרשמה או התחברות בכדי לצפות בתוכן פרטי או שלא צריך להיות חשוף לכולם.
- פופאפים שמשתמשים בשטח סביר מהמסך וניתנים לסגירה בקלות (ראו הרחבה למטה).
הגענו לתכל'ס: איך יוצרים פופאפ ידידותי למובייל לפי הכללים של גוגל
כשרוצים להציג פופאפ באתר יש לקחת בחשבון מספר נקודות:
- גודל – הציגו פופאפ בגודל סביר על גבי המסך, כך שלא יכסה את כל התוכן ויהיה ניתן לסגירה בקלות (עם איקס בולט ולחיץ). הפופאפ יכול להופיע בחלק העליון, התחתון או באמצע, כל עוד מדובר בגודל הגיוני.
"Banners that use a reasonable amount of screen space and are easily dismissible" - תזמון – אל תקפיצו פופאפ גדול שחוסם את התוכן בשניה הראשונה שהדף נטען לגולש. גם אם גוגל לא היה יוצאת בהצהרה כזו, הצגה של פופאפ ממש בתחילת הביקור של הגולש בלי שהספיק לקרוא אפילו שורת טקסט אחת מהווה פגיעה בחוויה שלו מהאתר שלכם.
- רלוונטיות – הציגו פופאפים והצעות רלוונטיות לגולשים לפי סגמנטים וטרגירים שונים. אם ההצעות שלכם יהיו מותאמות לגולשים לפי מקור התנועה שלהם, זמן השהייה בדף והדפים בהם ביקרו, לגוגל לא תהיה סיבה להתייחס באופן שלילי לפופאפ שלכם היות והוא ייספק ערך אמיתי לגולשים שלכם.
עם Poptin תוכלו ליצור פופאפים מותאמים וידידותיים למובייל
המערכת מאפשרת יצירה של פופאים לדסקטופ (רספונסיביים) ופופאפים למובייל.
אנו ממליצים ליצור פופאפים נפרדים לדסקטופ ופופאפים נפרדים למובייל היות וחשוב להתאים את המסר לגלישה במובייל ולקצר אותו.
בחרו טריגרים וסגמנטים רלוונטיים
תוכלו לבחור להציג לגולשים לפי סגמנטים של: מקור תנועה (גוגל, רשתות חברתיות וכו'), לפי תאריכים ושעות, בקטגוריות או דפים ספציפיים באתר, לקבוע את תדירות התצוגה של הפופאפ לכל גולש ועוד.
לסיכום, כל עוד תיישמו את הכללים בפוסט הזה אין לכם כל סיבה לדאגה. בכל מקרה חשוב לזכור שמדובר רק בפרמטר אחד מתוך מאות פרמטרים שמשפיעים על תוצאות החיפוש, ושהעדכון כמובן לא משפיע על גולשים שמגיעים מהניוזלטר שלכם, מהרשתות החברתיות או מכל מקור תנועה אחר. בהצלחה 🙂