בעקבות סדרת פוסטים על כרישי הדיגיטל של ארצנו, החלטתי להיפגש עם טל פלורנטין לשיחה קצרה על תהליך Branding ובניית חווית המשתמש שעבר עם המוצר החדש שלו Summurai.
למה הראיון הזה כ"כ מרתק? טל ידוע כגורו של חוויית משתמש, והפעם מעבר לתהליך המוקפד של חווית המשתמש במוצר שלו, הופתעתי לגלות שהוא לקח על עצמו גם את הכובע של מיתוג המוצר. סקרן אותי לדעת מה עומד מאחורי הבחירות שהוא עשה. את התוצאה תוכלו לראות במוצר החדש שלו: Summurai.
יאללה יוצאים לדרך 🙂
היי טל, ספר לנו קצת על עצמך
אני טל, בן 38, נשוי לשירי ואבא לאריאל ויונתן. 20 שנות דיגיטל מאחורי…
בוגר ממר"ם, תואר ראשון במדעי המחשב ועוסק בתחום חוויית המשתמש מעל עשור, כיזם, מרצה ויועץ. הקמתי את UXVision ב-2011, ועד היום אפיינתי מעל 150 ממשקי משתמש למוצרים דיגיטליים בקשת מאד רחבה של תחומים.
לפני שנה וחצי יצאתי לדרך עם הפיתוח של Summurai, יותר משנה אחרי שהתחלתי לגלגל את הרעיון בראש.
איך הגעת לרעיון של Summurai
Summurai נולד מתוך חוסר היכולת שלי להתמודד עם עומס המידע של המאה הזו…
כאיש חוויית משתמש, אני נדרש לדעת הכל בקשת מאד רחבה של עולמות תוכן – טכנולוגיה, חדשנות, יזמות, עיצוב, כתיבה שיווקית, מודלים עסקיים, שוק הסטארטאפים, ועוד ועוד.
לאורך הדרך, נתקלתי בפלטפורמות Crowd Sourcing והתחלתי להיעזר בכוח עבודה משלים למשימות מיוחדות.
מתוך ההתמודדות עם העומס, ניסיתי את מזלי ונעזרתי במישל מהפיליפינים. המודל היה פשוט. בכל פעם שנתקלתי במאמר שלא היה דחוף, אבל רציתי לדעת מה כתוב בו, שמתי קישור שלו בגוגל דוק וביקשתי ממישל לסכם את המאמר ולשלוח לי את הסיכום במייל.
כשהתחלתי לקבל את הסיכומים – ולא עמדתי בעומס שלהם גם, שמתי אותם בתיקיה בשם "סיכומים שצריך לקרוא"…. מתוך ההבנה שיש כוח עזר שיוכל לעזור לי, שכרתי את שירותיו של קריין אמריקאי. ביקשתי ממישל לשלוח אליו את הסיכומים, במקום אלי, וממנו – שישלח לי את הקובץ הקולי כ-Mp3.
כשהתחלתי לקבל את קבצי ה-MP3 ולשמוע אותם היתה תחושה אדירה של סיפוק. זה פשוט עבד.
הרגשתי ש"דפקתי את המערכת". העלות של השירות הזה לגמרי הצדיקה את הערך המוסף עבורי, אבל לא הצלחתי להחזיק מעמד ולהתמיד. כל מה שנשאר זה רעיון מעניין ושאיפה להפוך אותו לשירות "מתישהו"… שנה וחצי אחר כך, החלטתי שהגיע הזמן ויצאתי לדרך.
חתיכת אופרציה.. איך אתה מנגיש את התהליך הזה למשתמשים שלך?
ל-Summurai יש פילוסופיה עמוקה ותוכנית עסקית ארוכת טווח למגוון מאד רחב של שירותים.
השירות הבסיסי שאיתו יצאנו לדרך מבוסס על תוסף שמותקן בדפדפן, באמצעותו, בכל פעם שנתקלים שמאמר שרוצים לדעת מה כתוב בו, לוחצים על הכפתור ושולחים אותו לסיכום.
לאחר השלמת השירות, אותו אנחנו שואפים לבצע תוך כ-24 שעות, מקבל המשתמש התראה (כיום ב-SMS ובהמשך באפליקציה), ומקבל גישה לממשק הנגן, בו אפשר להאזין לסיכום המוקלט של המאמר.
השאלה הראשונה שתמיד מתעוררת היא – "איך האלגוריתם שלכם מסכם?" התשובה פשוטה – הוא לא. אין אלגוריתם. השירות מבוסס כולו על בני אדם. הסיכום מבוצע מאחורי הקלעים על ידי סטודנטים אמריקאיים, וההקראה – על ידי קריינים מקצוענים. המערכת מנהלת שני 'מרקטפלייסים' של ספקי שירות, המספקים מענה לצורך, באמצעות ממשקי משתמש ייחודיים שנבנו עבורם.
מי קהל היעד הישיר של המוצר?
התשובה המהירה היא "כולם", אבל כמי שעוסק בחוויית משתמש, אני הראשון שיצהיר שאסור לענות תשובה כזו. הקהל המפוקס יותר הוא אנשי מקצוע מקצוענים בתחומם, שצריכים להיות מעודכנים ושיש לשעה שלהם ערך מוגדר ומשמעותי. יזמים, יועצים, מנהלים, מעצבים, מרצים ועוד. לכל אלו – הצורך להישאר מעודכנים הוא מרכיב קריטי בעבודתם, ומאחר ולכל זמן מבוזבז יש מחיר, כלי עזר כזה, ממשפחת כלי שיפור הפרודוקטיביות, הוא בעל ערך אדיר עבורם. עם זאת, השירות הבסיסי הזה הוא רק חלק קטן מהסיפור הגדול של המוצר.
שאר האלמנטים ייחשפו עם הזמן.
מסקרן! בוא נדבר קצת על המיתוג של Summurai. תוכל לספר מה עומד מאחורי הלוגו ושם המוצר?
השם Summurai משלב את המילה Summary ואת ה-Samurai. המותג התחיל כמשחק מילים חמוד, אבל התרחב להרבה מעבר. כשלמדתי על עולמם של הסמוראים, גיליתי שזה לא חיבור מקרי. לפני אלף שנים, הסמוראים היו לוחמים במעמד גבוה במיוחד בחברה היפנית. הם היו משכילים, ונחשבו למעמד משני לאצולה של בעלי הקרקעות. תפקידם היה לשמור על הנכס היקר ביותר של האדונים שלהם – הקרקעות.
אלף שנה מאוחר יותר, מוענק תואר ה-Summurai לסטודנטים המשכילים, אשר תפקידם לשמור על הנכס היקר ביותר של מי שמפעיל אותם – הזמן. כדי שיוכלו לסכם עבורנו את התוכן בצורה איכותית – הם חייבים להיות ברמה גבוהה בעצמם, להבין את עולם התוכן הרלוונטי ולדעת ליצור סיכומי תוכן איכותיים.
כך גם לגבי הקריינים – מדובר על קריינים מקצוענים עם קולות רדיופוניים, שעובדים עם הציוד הטוב ביותר, ועוסקים בהקראת Audio Books ועוד, ומשלימים את העבודה שלהם במשימות הקריינות שלנו.
הלוגו של המוצר נולד בתחרות עיצוב אונליין. דמות הסמוראי נולדה בין 50 עיצובים אחרים. מהרגע שראיתי אותה לראשונה, היה ברור שזה הלוגו. בשלב מאוחר יותר, הלוגו עבר הנפשה ונוצרו התנועות השונות של הנפת החרב, חיתוך המסמכים, קפיצת הסמוראי ועוד…
Sam הפך לדמות אמיתית.
במה הקונספט בא לידי ביטוי בקופי ובשפה העיצובית בתוך הממשק ובאתר?
המותג והשפה שלו משלבים עולם ויזואלי של איורים, יחד עם אלמנטים יפניים. אפשר למצוא בממשק דובדבנים – אותם ניתן לתת כפידבק חיובי למסכם או לקריין. הדובדבן נולד בזיכרון ילדות ממשחק הפאקמן, אבל הסתדר גם הוא עם פריחת הדובדבן היפנית.
בסרטון ההסבר על השירות, נעשה שימוש במטפורת האוריגמי – הקיפול של המסמך למטוס, שנשלח אל הסמארטפון. באחד המרכיבים הבאים במוצר, נעשה שימוש עשיר בסושי.
מעבר לכך, בעלי התפקידים המעורבים במוצר – קיבלו הרבה מהעולם היפני. שחר, חברת הצוות של סמוראי שאחראית על ההכשרה של המסכמים, נקראת Sensei. המסכמים הם Summurais, הקריינים הם Voice Heroes, המשתמשים הם ה-Masterים, ולי לא היתה ברירה, אלא להיות ה-Emperor…
ברמת השפה, התג-ליין של סמוראי הוא Kicking Content’s ass – הסמוראי נלחם עלי. נלחם כדי להגן עלי ועל הזמן היקר שלי. השימוש בביטוי Kicking ass – גם הוא – מוביל שיחה בגובה העיניים, באופן ידידותי, כיפי ומסביר פנים, וכמה שפחות פורמאלי ונוקשה. אנחנו מחייכים לאורך כל הדרך.
אז הקיסר פלורנטין.. מה הערך המרכזי שאיתו תרצה שהמותג יהיה מזוהה?
סמוראי נועד לספר את הפרודוקטיביות של אנשים. ברמה המותגית, בכל פעם שנתקלים במאמר ארוך, הייתי רוצה שנחשוב ישר על השירות הזה. סמוראי צריך להיות מזוהה עם משתמש אפקטיבי ועם צריכת תוכן עדכנית.
כמשתמשים – אנחנו לא מבינים כמה זמן ביום אנחנו מבזבזים על חוסר מיקוד, על ניסיון לעשות "מולטי-טסקינג" ועל מיילים, מדיה חברתית ועוד שטויות. השליחות האמיתית של סמוראי היא לא רק המאמרים עצמם, אלא הערך המוסף הנגזר – לחזור מוקדם יותר הביתה, לעבוד פחות, ולבלות יותר זמן עם הילדים, הכלב או בהגשמת החלומות שהצפת התוכן ובזבוז הזמן גוזלים מאתנו.
עד היום עסקת בחווית משתמש מהצד של ה-Service עבור לקוחות, במה זה שונה מלעבוד על מוצר שהוא כולו שלך?
סמוראי הוא לא המוצר הראשון שלי. אי שם לפני 7 שנים, פיתחתי שירות לניהול והגדרת פרסונות, כמה שנים לפני כן, בתחילת דרכי העצמאית, הקמתי שירות להפקת תמונות פסיפס, ששרד עד לפני כשנה.
לאורך הדרך כתבתי את הספר שלי ושיווקתי אותו, הקמתי את מסלול ההסמכה למאפייני חוויית משתמש והרמתי עוד אתרים שלי. כך שהמגרש של תכנון מוצר שלי לא חדש לי. אבל בסמוראי הלכתי צעד משמעותי קדימה, וכיום זו הפעילות העיקרית שלי.
הכלים שתחום חוויית המשתמש הקנה לי הם הכלים העיקריים שמשמשים אותי גם כמנהל המוצר או היזם. למשל – מערכת הניהול שהקמתי, שמיועדת רק לצוות התפעול המאוד מצומצם כיום, לא פגשתי כמוה גם בחברות ענק. רוח העיצוב וחוויית המשתמש מובילה כל רגע ורגע את הדרך.
השינוי העיקרי הוא שאם בפרויקטים האחרים בהם יעצתי, חוויית משתמש הייתה כלי עזר משני, בסמוראי, חוויית המשתמש היא הכלי המנחה והמוביל.
מה התוכניות שלך ל-Summurai להמשך השנה?
השקעתי קרוב לשנה וחצי בהקמת התשתית – המפעל שמאפשר לייצר סיכומים טקסטואליים וקוליים. השלב הבא הוא חשיפת השירותים השונים שנגזרים מתוך השירות, בכוונה לאתר את המפגש הראשון הנכון ביותר שיאפשר לפתוח דלתות, ויאפשר למוצר להתחיל לגדול ולהתפתח. בחודשים הקרובים יושקו לפחות 3 סוגים של שירותי משנה סביב המודל הבסיסי, וגם הם – רק קצה קרחון מהתוכנית המלאה של המוצר.