לפני מספר שנים, בעלי אתרים ומשווקים הסתפקו בהטמעת Google Analytics בלבד. היום בשנת 2016, יש מגוון כלים מתקדמים יותר כדי לנתח ולהבין התנהגות גולשים.
כלים מומלצים למפות חום
Mouseflow.com – אחד הכלים הותיקים למפות חום והקלטות סשנים. מספק הרבה מידע כמו ניתוח טפסים, פידבק ופאנלים.
Smartlook – מערכת ידידותית המספקת מפות חום, הקלטות עכבר ומאפשרת לעקוב בקלות אחר ביצועים של פאנלים ואיוונטים באתר שלכם ובמחיר נוח (כולל חבילה חינמית).
LuckyOrange – לאקי אורנג' מספקים מפות חום, הקלטות סשנים, ניתוח טפסים, ניתוח פאנלים, סקרים ואפילו צ'אט, וכל זה החל מ-$10 בלבד.
HotJar
CrazyEgg
VWO
מפות חום לפי קליקים
אחד הכלים הנפוצים יותר בכדי להבין איך הגולשים משתמשים באתר שלכם הוא מפות חום (Heatmaps). מפות אלו למעשה מסמנים את "האזורים החמים" בהם מתרכז הגולש. ככל שהאזור אדום (חם) יותר, משמע הגולש התעכב עליו יותר עם העכבר. כלים אלו בד"כ עובדים במודל תשלום של SaaS, ויש להם גרסאות חינמיות עם הגבלות מסוימות על כמות הנתונים שנאספים.
זו למשל מפת חום לפי קליקים של האתר seobox.co.il. אפשר לראות שמרבית הגולשים בזמן שנבחר לחצו על הלינק של "מחירים" בתפריט העליון.
מפות חום לפי קליקים יכולות לעזור לכם להבין מה מעניין את הגולשים שלכם, על מה לחצו יותר, על מה פחות ומה לא רלוונטי מבחינתם. כמו כן, אם לדוגמא תראו אזור חם מסויים שלא נתתם לו חשיבות, תוכלו להכניס לשם איזושהי הנעה לפעולה כדי לנצל את הפוקוס של הגולשים. בנוסף, אם תראו שהרבה גולשים מנסים ללחוץ על טקסט או אזור סטטי מסויים, הם כנראה מניחים שמדובר בכפתור. אם בפועל זה לא כפתור, אז כדאי שתשקלו לשנות זאת כדי לא לתסכל את הגולשים.
מפות חום לפי גלילה בדף
בדומה לצבעים במפת חום לפי קליקים, האזורים החמים האדומים הם החלקים שנצפו על ידי מספר גדול יותר של גולשים, והחלקים הקרים נחשפו פחות.
בנוסף אפשר גם לראות ניתוח של אחוזי גלילה בכל דף:
תחת עמודת ה-Scroll ניתן לראות את אחוז הגלילה הממוצע בדף. אם בממוצע רוב הגולשים הגיעו לתחתית הדף (80% מאורכו) אז הבר יצבע בירוק.
מפות חום של תנועת עכבר
לעומת מפות חום לפי קליקים, מפות חום של תנועות עכבר צובעות גם את האזורים שהגולשים עברו עליהם עם העכבר ולא רק לחצו. לפי דעתי המפה הזו מספקת תמונה קצת יותר מלאה מאשר מפה של קליקים בלבד. כמובן שכדאי להצליב מספר מפות חום בכדי לקבל את התמונה הגדולה.
הקלטות עכבר ומקלדת
כלים של הקלטות עכבר ומקלדת לוקחים את המפות חום צעד קדימה ומאפשרים לכם לצפות בפעילות של כל גולש באתר. לעומת מפות החום, בכדי לקבל את התמונה הגדולה תצטרכו לצפות בהרבה הקלטות כאלו. מפות החום למעשה מסכמות את כל ההקלטות האלו לתמונה אחת כללית.
בכל הקלטה תוכלו לראות לאן הגולש זז עם העכבר, באיזה דפים צפה, איפה הקליק בדיוק, ואם לדוגמא התחיל להזין טופס והתחרט. היות וכלי כזה הוא טיפה 'חודרני' מומלץ לציין את השימוש בו בתקנון האתר.
כלים אלו גם יציינו מהיכן הגיע הגולש (גוגל, פייסבוק וכדומה), אם גלש ממחשב או מסמארטפון, כמה זמן נשאר באתר, באיזה דפים גלש ומאיזה דפדפן.
משפכי המרה
בשני הממשקים של הכלים Hotjar ו-MouseFlow יש לשונית funnels (משפכים).
תוכלו להגדיר מה המשפך שתרצו שהגולשים שלך יעברו בכדי להגדיר המרה. לדוגמא:
דף הבית –> דף מחירים –> דף תודה (אחרי השארת פרטים)
במקרה הנ"ל אפשר לראות שמתוך 209 גולשים, 100 גולשים עברו לדף מחירים, ומתוכם 7 המירו. כלומר 3.3% יחס המרה.
שאלונים וסקרים
דרך נוספת מעולה להבין מה הקושי של הגולשים או מה ניתן לשפר מזווית הראיה שלהם היא הקפצת שאלונים וסקרים באתר. כך למשל זה נראה ב-Hotjar: