כל בעל אתר שואף שהאתר שלו יעלה בין חמש תוצאות החיפוש הראשונות (או לפחות בין העשר המוצגות בדף הראשון של תוצאות החיפוש), כשמחפשים ביטויים רלוונטיים לתחום העיסוק שלו כמובן.
כדי להגיע למיקומים כאלה מוכרחים להשקיע בקידום אורגני, לערוך מחקר ביטויי מפתח, להכיר את המתחרים, לפתח אסטרטגיה שתאפשר לאתר שלנו לתפוס מקומות גבוהים משלהם ואז להשקיע את שעות העבודה וליישם את המהלכים באופן המקצועי ביותר.
קידום אורגני (SEO) הוא תחום דינמי, מה שעובד טוב היום לא בהכרח יעבוד טוב גם מחר, אבל כל מקדם אתרים יכול לפרט דברים בסיסיים שחייבים לדאוג להם, כאלה שיקדמו את האתר ואחרים שאם האתר שלכם לוקה בהם עלולים להזיק לו. מדיניות מוצהרת של גוגל היא "להעניש" אתרים שנתפסים ככאלה אשר נקטו באמצעים "בלתי כשרים" או שנמצאו נגועים באופן כזה או אחר. בפוסט הזה תמצאו רשימה של 12 דברים מהם חשוב מאוד שתמנעו כדי שגוגל לא ינקוט נגד האתר שלכם צעדים שיגרמו לו לאבד גובה, לפעמים אפילו להתרסק לגמרי ולהיעלם מתוצאות החיפוש.
תוכן מועתק, תמונות בלי זכויות יוצרים
תוכן מקורי איכותי הוא אחד מעמודי התווך של הקידום האורגני, מי שמרשים לעצמם לפרסם כשלהם תוכן שמישהו אחר עמל ויצר לא רק שאינם מכבדים חוקי זכויות יוצרים אלא גם מסתכנים בפגיעה קשה בדירוגי האתר.
הצורך להוסיף תוכן איכותי לאתר דרך קבע מניע בעלי אתרים רבים לפנות לכותבי תוכן, חשוב לוודא שהתוכן שרוכשים הוא אכן מקורי, אפשר לחפש בגוגל קטעי משפטים מהתוכן שקיבלנו ולראות אם הם כבר מופיעים ברשת, יש גם כלים לאיתור תוכן משוכפל(תופעה המכונה "פלגיאריזם" plagiarism) כמו http://smallseotools.com/plagiarism-checker/ ו-http://www.copyscape.com/.
חשוב להימנע גם משכפול תוכן שכבר מופיע בעמוד אחר באתר, הנה קישור לכלי שיעזור לכם לעשות זאת http://siteliner.com/.
שימוש בלתי מורשה בתמונות גם הוא בלתי חוקי ודבר שגוגל רואה בחומרה. חשוב מאוד להימנע מפרסום תמונות ללא הסכמה מפורשת של בעליהן. לעיתים שימוש בתמונה או אינפוגרפיקה מותנה בהוספת קרדיט בתחתית, הקפידו לעשות זאת כשצריך. בפוסט קודם שלנו תוכלו למצוא מאגרים מסחריים לתמונות איכותיות.
תוכן או קישורים נסתרים
בעבר הרחוק אפשר היה "לעבוד" על גוגל ולהכניס לאתר תוכן שהרובוטים של גוגל יוכלו לקרוא אבל גולשים באתר לא (פעולה של "קידום שחור). אחת הדרכים הפשוטות לעשות זאת היא צביעת הטקסט באותו צבע של הרקע עליו הוא מופיע. גם קישורים אפשר להסוות, למשל קישור באותו צבע של הטקסט או קישור שיוצא מפיקסל אחד בודד. אתר הנגוע בתוכן ו/או קישורים נסתרים ייענש בסופו של דבר לכן חשוב מאוד לנהוג בשקיפות ולדאוג שמה שהגולשים רואים זהה למה שמנועי החיפוש רואים.
קישורי ספאם
קישורים נכנסים מעידים על כך שהאתר שלכם נחשב לסמכותי ולכן תורמים לשיפור דרוגים בתוצאות חיפוש. מקדמי אתרים פועלים להשגת קישורים נכנסים אבל חשוב מאוד ליזכור שלא כל קישור נכנס הוא בעל ערך ויש קישורים שיכולים אפילו להזיק. גוגל מזהה קישורי ספאם ומענישים אתרים הנגועים בקישורים נכנסים כאלה, יש אפילו מחלקה בגוגל האמונה על הענשה ידנית של אתרים המוגדרים ככאלה בעלי "unnatural link patterns".
אפשר לעקוב אחר הקישורים אל ומהאתר שלכם באמצעות כלי מנהל האתרים של גוגל, יש גם כלים ייעודיים לזיהוי קישורי ספאם, הטובים מביניהם בתשלום (אבל עלפי רוב יש תקופת ניסיון חינמית), כך למשל הכלי של http://cognitiveseo.com/.
אתר אפיליאייט בלי ערך מוסף
שיווק בשיטת האפיליאייט(תוכנית שותפים) הוא יעיל ופופולארי מאוד. אין כל פסול ביצירת אתרים איכותיים שיפנו לקוחות פוטנציאליים לאתרים אחרים. גוגל מזהה אתר המשמש בעיקר להזרים גולשים הלאה, אתר כזה יקודם רק אם הוא מכיל מידע בעל ערך עבור המבקרים בו.
תוכן חסר ערך או נגוע בשגיאות כתיב ותחביר
פוסט קודם הקדשנו לחשיבות השיווק באמצעות תוכן. אסור להשלים עם מצב בו הצורך המתמיד ליצור תוכן חדש יגרום לכך שתוסיפו לאתר טקסט שאין לו ערך ממשי או כזה המנוסח בלשון עילגת, עם טעויות כתיב, משפטים ארוכים אחריהם קשה לעקוב, תחביר קלוקל וכד'.
הדגשות מיותרות ומרובות של ביטויי מפתח
טבעי שמי שמחפש ביטוי מסוים ימצא דפי אינטרנט המכילים ביטוי זה ו/או ביטויים רלוונטיים דומים. עבודת הקידום האורגני מבוססת על ביטויים שזוהו ככאלה עבורם יש לשאוף לתפוס דירוגים גבוהים בתוצאות החיפוש. מרגע שיש בידינו רשימה של ביטויי מפתח שאנו רוצים לקדם חשוב לדאוג שהם ישולבו באופן אופטימלי בתוכן האתר. חשוב להקפיד לעשות שימוש טבעי בביטויי המפתח ולא לשלב אותם באופן מאולץ או להדגיש אותם ללא צורך אמיתי פעם אחר פעם.
המון קישורים חיצוניים מאותו עמוד
קידום אורגני הוא פירמידה בעלת שלוש פאות, אחת היא איכות האתר(תוכן, קוד, מהירות טעינה וכד'), השנייה היא תנועת הגולשים בו ואילו השלישית היא הקישורים אליו וממנו. ערכם של קישורים נגזר מאינספור פרמטרים כגון ותק וסמכות האתר בו מופיע הקישור, היכן מופיע הקישור (מכותרת, על מילות עוגן, היכן בגוף הטקסט וכו'), האם מדובר בקישור הדדי (קישור תמורת קישור) ועוד. כמות הקישורים היוצאים מעמוד מסוים משפיעה מאוד על ערך הקישור. קישור מעמוד בו יש כמות בלתי סבירה של קישורים עלול בהחלט להזיק.
קישורים לאתרים זדוניים
גוגל הוא מנוע חיפוש שכבר מראשית דרכו נתפס ככזה המאמץ ערכי מוסר וצדק. זה לא אומר שבגוגל מנסים להיות מעין "כוח שיטור" ברשת אך יש בהחלט אתרים שמנוע החיפוש מסמן כבעיתיים, כך למשל אתרי סקס והימורים. קישורים אל או מאתרים כאלה יזיקו לדירוג האתר שלכם בתוצאות החיפוש.
Cloaking – הצגת תוכן כלשהו לגולשים ותוכן אחר למנוע החיפוש
כבר הזכרנו את הנוהג הפסול של הצגת תוכן באתר כך שהמבקרים בו יחשפו לגרסה אחת ואילו הרובוטים של גוגל לאחרת. בעבר text cloaking(הסוואת טקסט) היה נוהג מקובל בקרב מקדמי אתרים, טקסט מוסווה שימש להוספת ביטויי מפתח בלי ליצור עומס על הגולשים. מלבד צבע טקסט זהה לצבע הרקע ניתן להסוות תוכן באמצעות div המוסתר ב-css, אלמנטים המוסתרים באמצעות javascript ועוד. חשוב מאוד לוודא שהאתר שלכם אינו נגוע בתוכן מוסווה שכן כיום גוגל מזהה ניסיונות כאלה בקלות ורואה אותם בחומרה.
שימוש מוגזם במילות מפתח
כמה ואיך להשתמש בביטויי המפתח היא אחת השאלות המרכזיות הנוגעות ליצירת תוכן אופטימאלי לצרכי קידום אורגני. בעבר נהגו מקדמי אתרים להקפיד שביטוי מפתח שהם רצו לקדם יופיע כך שיתפוס אחוז מסוים (בדרך כלל 3-4%) מסך המילים בטקסט בעמוד. כיום כבר ברור וידוע שגוגל אוהב שימוש טבעי בביטויי המפתח ולכן חשוב להימנע מלשלב ביטויים כאלה בצורה מוגזמת. טיפ חשוב: בתוכן הדף כדאי להשתמש בסמנטיקה נכונה, כלומר בענן המילים והמושגים מאותו תחום כדי לעזור לגוגל (ולמשתמשים) להבין את הנושא.
פרצות, פישינג ווירוסים
גוגל חייב להבטיח שגולשים לא יהססו לרגע מלהיכנס לאתרים המוצעים להם בתוצאות החיפוש. לפיכך בגוגל עושים כל מאמץ לוודא שבתוצאות החיפוש לא יעלו אתרים הנגועים בווירוס, אתרים שנפרצו על ידי האקרים או אתרים הקשורים באופן כזה או אחר לניסיונות פישינג (phishing- דיוג, ניסיון לגניבת מידע תוך התחזות לגורם המוסמך לקבלו).
הפניות לא תקינות, קנוניקל
תג קנוניקל משמש להגדרת גרסה מועדפת של עמוד מסוים באתר, כך ניתן להגדיר לגוגל לאיזה מגרסאות העמוד להתייחס ומאיזה להתעלם. חשוב לעשות שימוש נכון בתג המאפשר, בין היתר, מניעת מצב בו תוכן המופיע בכמה מקומות באתר יחשב לתוכן משוכפל.
הפניות (כגון 301, 302 ו-304) משמשות להעביר גולשים המגיעים לעמוד מסוים ישירות לעמוד אחר, חשוב לעשות שימוש נכון בהפניות כדי שגולשים לא יגיעו לעמודים המחזירים הודעת שגיאה. הנה קישור לכלי המאפשר בדיקת הקוד שמחזיר עמוד מסוים.
לסיכום: קידום אורגני דורש השקעה, אפשר לעשות הרבה כדי לדחוף את האתר שלכם קדימה אבל יש גם מלכודות, דברים שאם לא תימנעו מהם יגרמו לכך שדירוגי האתר יפגעו, לפעמים באורח אנוש.
כלל האצבע הוא שעדיף ללכת בדרך הישר, לבנות אתר איכותי ונוח המכיל תוכן בעל ערך. שימוש בטקסט מועתק, תמונות ללא רשות מבעלי זכויות היוצרים או ללא מתן קרדיט (כשעשיית שימוש בהן מותנה בכך), קישורים בעייתיים (ללא ערך או מאתרים מפוקפקים), שימוש מופרז בביטויי מפתח, תקלות בקוד (כגון הפניות לא תקינות), כל אלא ועוד עלולים לגרום לכך שגוגל "יעניש" את האתר שלכם ויעניק לו דירוג נמוך מכפי שהיה יכול לקבל.