כל בעל עסק חולם על זה שהאתר שלו יופיע בתוצאות הראשונות במנוע החיפוש של גוגל במגוון מילות חיפוש. דירוגים גבוהים במילות מפתח עם נפח חיפושים משמעותי, משמע כמות כניסות גדולה לאתר, משמע יותר הכנסות ורווחים לבעל העסק.
אז איך האלגוריתם של גוגל מדרג אתרים? על זה כנראה אף אחד לא יכול לתת לכם תשובה מלאה, כמו שאף אחד לא יוכל לחשוף בפניכם את הנוסחא להכנת משקה קוקה-קולה. למרות זאת, גוגל לא אחת מרמזים על כמה וכמה מהפרמטרים שמשפיעים על הדירוג ומקדמי אתרים רבים מבצעים ניסויים על שיטות קידום כדי לראות מה עובד ומה לא. האלגוריתם של גוגל בנוי ממעל ל-200 פרמטרים ובפוסט זה אפרט על 15 חשובים מתוכם:
אילו פרמטרים משפיעים על דירוג האתר בגוגל?
Title – לתגית הטייטל יש חלק חשוב בהבנת נושא האתר שלכם באלגוריתם של גוגל. חשוב לשלב בתגית זו את מילות המפתח החשובות ביותר, אך כמובן גם לנסח את הטייטל (הכותרת של הדף שתופיע כלינק כחול בתוצאות החיפוש) בצורה המשכנעת והמושכת ביותר.
תגיות H – תגיות H1, H2, H3 וכן הלאה.. הן תגיות שמסמנות כותרות בדף ואת ההיררכיה בינהן. בעיקרון H1 היא הכותרת הראשית וצריכה להופיע פעם אחת. הכותרות האחרות יכולות להופיע יותר מפעם אחת. מומלץ שהכותרות תחת תגיות אלו יכילו את מילות המפתח שברצונכם להתקדם בהן.
אורך תוכן, כמות דפים וערך מוסף – תוכן הוא המלך, גם בעיני גוגל. כמובן שתוכן איכותי סיכויו להתקדם בגוגל גדולים יותר, אך מלבד זאת, גם לאורכו יש חשיבות. ככל שיהיו באתר יותר דפים מאונדקסים עם תוכן איכותי וערך מוסף (כזה שלא כתוב בעוד מיליון אתרים בניסוח שונה), כך האתר יהיה יותר חזק בנישה שלו.
שימוש במילות מפתח – עשו מחקר מילות מפתח ונסו להבין מהן המילים הכי רלוונטיות ורווחיות עבורכם. לאחר שיצרתם רשימה וסיווגתם את המילים לכל דף, שלבו את הביטויים הללו בתכנים באתר בצורה טבעית ככל האפשר ובלי הגשמה.
היררכיית אתר – אתר צריך להיות בנוי בצורה סכמטית ברורה. אם לדוגמא האתר שלכם הוא חנות וירטואלית, בראש יהיה את דף הבית, מתחתיות דפי קטגוריות ושירותים, ומתחת לכל דף קטגוריה המוצרים הרלוונטים. מבנה הקישורים צריך להיות כזה: www.store.com/category-X/product-y . אתר שבנוי נכון מתאנקס טוב יותר ויקבל דירוגים טובים יותר. תוכלו לסייע לגוגל להגיע לכל דפי האתר בעזרת מפת אתר.
רספונסיביות – לגוגל חשוב שלגולש תהיה חוויה טובה מהאתרים שמנוע החיפוש ממליץ עליהם. כ-50% מהטראפיק היום הוא מהמובייל, לכן חשוב מאוד שהאתר שלכם יהיה רספונסיבי ומתאים לגלישה ממכשירים ניידים. רוצים לקחת צעד אחד קדימה? עשו התאמה ל-AMP שיאפשר לדפי האתר שלכם להטען הרבה יותר מהר.
מהירות טעינת אתר – אף אחד לא רוצה לחכות 10 שניות כדי לראות את האתר שלכם, במיוחד במובייל (שם הגולשים מצפים שהאתר יטען תוך 3 שניות). טעינת אתר איטית פוגעת בחווית הגלישה וכמובן מעלה את ה-Bounce rate.
אתר מאובטח ותעודת SSL – גוגל כבר הצהירו שיש העדפה לאתרים עם HTTPS / SSL. אתר מאובטח הוא בטוח ואמין יותר בפני מנוע החיפוש וגם בפני הגולשים, במיוחד כשמדובר באתרי מסחר.
תדירות עדכון תכנים – יש שיגידו שעדכון תכנים באתר הוא לא הכרחי לדירוג בגוגל. מהניסיון שלנו, אפשר כמובן לקדם אתרים, גם לתוצאות הראשונות בביטויים תחרותיים, בלי עדכון תכנים באופן שוטף. אף על פי כן, פרסום תכנים באתר או בבלוג באופן עקבי, במיוחד באתרים העוסקים בנושאים דינמיים (כמו טכנולוגיה, פוליטיקה, רפואה וכדומה) יכול לתת בוסט ויתרון על פני המתחרים שלא עושים זאת. מלבד כך שגוגל רואה שיש מי שמתחזק את האתר, יש פוטנציאל להגדלת כמות הכניסות מביטויי זנב ארוך שנמצאים בתכנים שתפרסמו.
ותק האתר, היסטוריית הדומיין והסיומת שלו – לאתר שקיים יחסית הרבה זמן יש יתרון על דומיין חדש שנרכש ונבנה עליו אתר חדש. בנוסף, אם החלטתם לקנות דומיין ותיק שכבר היה עליו אתר בעבר, חשוב לבדוק בעזרת archive.org אילו אתרים היו עליו, באילו נושאים ואיזה קידום (לגיטימי או קידום שחור) נעשה עליהם. לגבי סיומת הדומיין אגיד שמומלץ לבחור סיומת בהתאם למדינה שלכם. אם מדובר בישראל, אז בעיקרון עדיף לבחור דומיין בעל סיומת .co.il, אם מדובר באתר שפונה לקהל בקנדה, אז סיומת .ca עדיפה וכן הלאה.
פרטי יצירת קשר – ציון של טלפון, כתובת מדוייקת, מייל ופרטי יצירת קשר אחרים באתר יראו לגוגל שיש מישהו אמיתי מאחורי האתר ולא מדובר באתר לווין חסר ערך. אתם הייתם קונים מוצר כלשהו באינטרנט אם לא היה אפשרות עם מי לדבר (בטלפון / מייל / צ'אט) ולברר איפה המשלוח?
CTR – אחוז הקלקה גבוה יכול לעזור בדירוג בתוצאות החיפוש. CTR גבוה מצביע לגוגל שהאתר שלכם מסקרן ורלוונטי באותה מילת מפתח שחיפשו הגולשים. גוגל מודד את אחוזי ההקלקה בכל פעם שמתבצע חיפוש. תוכלו ללחוץ על תוצאה מסויימת ולראות שיש הפניה מהירה ללינק מיוחד של גוגל ומשם לאתר, כך למעשה מתבצע המדידה. מעבר לכך, תוכלו לראות את אחוזי ההקלקה עבור האתר שלכם במילות מפתח שונות באמצעות ה-Search console. אפשר לשפר CTR בעזרת תגית מטה Title טובה ותגית מטה דיסקריפשן שמנוסחת היטב. (לתגית מטה דיסקריפשן לכשעצמה אין השפעה על הדירוג).
מותג – זה נכון, למותגים קל יותר להתברג גבוה בתוצאות החיפוש (בנישה שלהם). גוגל יודע לזהות מותגים ואזכורים של מותגים, ויודע לשייך מילות חיפוש עם שם המותג לאתר המותג. ככל שיש יותר חיפושים עם שם המותג, זה מסמן לגוגל שהמותג חזק יותר.
סיגנלים חברתיים – אם בעבר נוכחות ברשתות החברתיות הייתה כמעט ולא נחוצה עבור בעלי אתרים, היום הפרמטרים 'החברתיים' באלגוריתם של גוגל כנראה תופסים נתח גדול יותר בהשפעה על הדירוגים. קישורים ושיתופים מרשתות חברתיות מגדיל את נפח הכניסות לאתר וכמובן את פרופיל הקישורים הטבעי. פרופילים חברתיים, כמו גם פרטי יצירת קשר, מראים שיש אבא ואמא לאתר ויש עם מי לדבר.
קישורים – על נושא הקישורים אפשר לכתוב פוסט (או אפילו כמה פוסטים) בנפרד, אבל אציין את הנקודות החשובות ביותר:
אחד הפרמרטים החשובים ביותר (ויש עדיין רבים הטוענים שהוא המשפיע מכולם) הוא פרופיל קישורים איכותי וחזק. בניית מערך קישורים לאתר שלכם צריכה להעשות בהדרגה ובצורה שתראה טבעית כמה שניתן. בניית מערך קישורים זה לא פעולה חד פעמית (כמו חלק גדול מהסעיפים לעיל), אלא עבודה על בסיס יומי או שבועי שמצריך זמן ומשאבים.
כאשר מתכננים בנייה של מערך קישורים, חשוב לשים לב לדברים הבאים:
- מילת עוגן (המילים מהן יוצאות הקישור לאתר שלכם)
- סמכות האתר המקשר
- מיקום הקישור בעמוד (בגדול, ככל שהקישור מופיע יותר למעלה הוא יותר חזק)
- מספר קישורים יוצרים מאותו עמוד מקשר (וגם מהאתר עצמו)
- שלא מדובר בקישור הדדי
- שמדובר בקישור מ- C-Class שונה
- גיוון בסוגי הקישורים (מאמרים, בלוגים, פורומים, רשתות חברתיות וכו'), גיוון במילות העוגן וגם follow/nofollow
כאמור יש עוד המון נקודות שמשפיעות על ערך הקישורים, אבל על זה כבר בפעם אחרת 🙂
לסיכום, כדי לקבל דירוגים טובים יותר בגוגל יש לא מעט פעולות שתוכלו לעשות גם ללא חברות קידום אתרים. בפוסט הזה ציינתי 15 פרמטרים שמשפיעים על דירוג תוצאות החיפוש אך יש עוד עשרות אם לא מאות פרמטרים נוספים שצריך לקחת בחשבון. כמעט בכל פעולה שתעשו, תמיד חשוב לזכור שגוגל שם את הגולשים במרכז והוא מעוניין שהגולש יקבל ערך מוסף וחוויה טובה.