לפני הכל, החלטתי לכתוב את הפוסט הזה כי יש אנשים (ובלוגים) שצריך לפרגן להם…
7 חודשים עברו מאז שהשותף שלי גל ואני התחלנו לעבוד על פופטין, סטארטאפ לשיפור יחס המרה באתרי אינטרנט, ובזמן הזה אני יכול להגיד ששנינו למדנו המון. מה זה המון? פי כמה וכמה מהידע שצברנו בהקמה וניהול של סוכנות דיגיטל (ecpm) במהלך 6 וחצי השנים האחרונות.
שנינו בני 27, עמוסים עד הגג עם תמרונים בין עבודה ומשפחה, אבל אין יום שאנחנו לא לומדים משהו חדש: על UI ו-UX, על Product, על שיפור יחס המרה, כלים חדשים, אסטרטגיות שיווק חדשות ועוד מגוון ענק של נושאים. בתקופה הזו כנראה שקראנו כמה מאות מאמרים, הקשבנו לכמה מאות פרקים של פודקאסטים, קראנו כמה וכמה ספרים וגם למדנו משיחות עם לא מעט אנשים מהתעשיה.
רוב מקורות המידע הן כמובן באנגלית, אבל אני רוצה (ושמח) לפרגן לכמה בלוגרים ואנשים שמשקיעים בתוכן איכותי בעברית בעל ערך אמיתי, ושכדאי לכל מי שעוסק בתחום הדיגיטל להכיר ולבקר שם מדי פעם:
סיכומי הפעילות של מיכל מורנו
אם אתם לא חברים בקבוצה מקצועני פרסום באינטרנט, הגיע הזמן שתצטרפו. זו ללא ספק הקבוצה האהובה עליי בפייסבוק, עם המון פרגון ואנשים שאוהבים לעזור אחד לשני (ולפעמים גם לצחוק, אבל בקטע טוב כמובן). גם אם אין לכם זמן להכנס לפייסבוק ולהתסכל כל יום מה הולך בקבוצה, מומלץ לפחות לקרוא את סיכומי הפעילות החודשיים שמיכל כותבת, כדי שלא תחמיצו שום עדכון חשוב מהזמן האחרון.
AskPavel – הבלוג של פבל ישראלסקי
אין אחד שלא מכיר את הבלוג המוכר והטוב שהתחיל פבל. אם את/ה חדשים בתחום הדיגיטל, זה כנראה מקור המידע הראשון שכדאי שתתחילו ממנו. הבלוג צבר לאורך השנים המון תכנים ומדריכים באיכות גבוהה ורשימת תפוצה מכובדת ששווה להירשם אליה. הבלוג כולל סיקורים, פוסטים אורחים, עדכונים ומדריכים איכותיים לקריאה מצוות רחב של כותבים מנוסים.
הבלוג של דניאל זריהן
אחד הבלוגים הטובים בתחום בכלל, ועם הרבה מידע שימושי וטיפים פרקטיים על קידום אורגני בפרט. דניאל חשף המון דרכים, שיטות וכלים שהיו שמורים ‘בסוד’ בראשם של מקדמי אתרים רבים והפיץ את הבשורה למקדמים מתחילים או בעלי אתרים שעד אז היו צריכים לחפש בנרות כדי לנסות ולמצוא עוד טיפ קטן שיעזור להם להתקדם בגוגל. הבלוג מכיל ראיונות ופוסטים אורחים רבים עם מקדמי אתרים מנוסים ובנוסף לזה, הכתיבה של דניאל מאוד נעימה ומלאת חוש הומור.
“השבוע” – פודקאסט על סטארטאפים מאת איתן לויט ודוד כץ
אם אתם עובדים או מתכננים מתישהו לעבוד על סטארטאפ, זה הפודקאסט בשבילכם. עשרות פרקים וראיונות איכותיים על מעטפת שלמה של נושאים סביב בניית סטארטאפ, גיוסים, פרודאקט, שיפינג, שיווק ועוד. אם אתם ברכבת או בנסיעה באוטו, זה יעביר לכם את הזמן על הצד הטוב ביותר (ואפילו יגרום לכם לקוות שיהיו פקקים או שהרכבת תתעכב באיזה תחנה או שתיים כדי שתוכלו לסיים את הפרק). לצערי הפודקאסט כבר לא מתעדכן (אולי יחזרו לעשות פרקים חדשים ביום מן הימים), אבל המידע בו מאוד רלוונטי גם ל-2017.
2 היזמים האלו יצרו קבוצת פייסבוק סופר איכותית, שגם ממנה אפשר ללמוד המון, שמונה כבר מעל ל-13,000 איש והיא רק הולכת וגדלה.
הבלוג של אורטל דיגיטל
אם יש משהו שמאפיין את הבלוג של סוכנות הפרסום “אורטל דיגיטל” הוא שהם לא שומרים את הקלפים קרוב לחזה, אלא שמים הכל על השולחן. בבלוג המקצועי שלהם תמצאו מדריכים איכותיים ומפורטים, סקירות ועדכונים על פיצ’רים חדשים במערכות הפרסום, וגם מאמרים מפורטים על שיטות עבודה מתקדמות שיעזרו לכם להשיג תוצאות טובות יותר בפרסום.
סרצ’י – חדשות קידום אתרים
Searchi הוא מגזין חדשות גוגל המספר ומדווח על המידע העדכני ביותר בתחום של קידום אתרים אורגני. Searchi, הוא קיצור של Search Insights, ושם תוכלו למצוא חדשות מחזית הטכנולוגיה של גוגל, עדכונים על פיצ’רים חדשים בעמוד תוצאות החיפוש, עדכונים על כלים עבור מקדמי ובעלי אתרים, מדריכים לקידום אתרים, תובנות מנסיונו המקצועי של הכותב, מתודולוגיות ואסטרטגיות SEO מתקדמות. כל התכנים באתר נכתבים על ידי עופר לנגר (M.A), שכיום משמש בתפקיד SEO Expert בחברת 888.
הבלוג של אליאב לנקרי
את אליאב הכרתי לפני כמעט שנה וחצי, כשהתארחתי אצלו בבלוג וכתבתי על מקרה בוחן על קידום ממומן. בבלוג של אליאב תמצאו עדכונים על קידום אורגני והשגעונות של גוגל, פוסטים על קידום אפליקציות, הסברים של מושגים רבים בעולם הדיגיטל ועוד. מה שבטוח, לאליאב באמת אכפת מקוראי הבלוג שלו, ואתם תוכלו לראות זאת בתוכן.
Yazamnik – הבלוג של דימה קגנוביץ’
בלוג מושקע מאוד על שיווק בדיגיטל, תוכן, פרסום בפייסבוק ונושאים נוספים. אחרי שתקראו פוסט של דימה, ולא משנה איזה מהם, כנראה שתרגישו צורך לשתף אותו עם עוד אנשים. התוכן בבלוג מעמיק, נכתב ברמה גבוהה, ולא חוסך בפרטים. לעומת בלוגים אחרים, דימה עשה הרבה מעבר והשקיע באינפוגרפיקות מעולות ו-9 פרקי פודקאסט (נכון לעכשיו) ששווים את הזמן שלכם.
הבלוג של שוקי מן
אחת האסוסיאציות הראשונות כשאומרים “גוגל אנליטיקס” או “תג מנג’ר” היא לא אחר מאשר שוקי מן. אם תרצו להעמיק את הידע שלכם באנליטיקס, אדוורדס, תג מנג’ר ושיפור יחס המרה בכלל, תקראו את הבלוג של שוקי. חלק מהתכנים בבלוג הם למשווקים מתקדמים, אז אם לא הבנתם מושג אחד או שניים, אתם כנראה לא לבד.
Analyzit – הבלוג של נתן קריידמן
גם הבלוג הזה עוסק לא מעט באנליטיקס וניתוח נתונים, ותמצאו בו לא מעט תכנים מעולים על חניות וירטואליות, גוגל אנליטיקס ושיפור יחס המרה.
הבלוג של נתן ליכטר
נתן לא מתבייש להגיד את האמת בפנים, ובבלוג שלו תמצאו מה מומלץ לכם לעשות וממה כדי לכם להיזהר בכדי לקדם את האתר והעסק שלכם באינטרנט. הבלוג מתעדכן תקופה ארוכה ומכיל תכנים ממגוון נושאים תחת הכותרת של שיווק באינטרנט.
הבלוג של עידן בן אור
את עידן לא יצא לי להכיר באופן אישי, אבל נתקלתי לא אחת בפוסטים שלו שנוגעים לקידום אורגני ועדכוני גוגל שחשוב להכיר.
Hayde – הבלוג של אנידור חקק
בלוג שעוסק בקידום אורגני ושיווק באינטרנט כולל פוסטים אורחים של קולגות מהתעשייה. בלוג שנבנה והתעדכן לאורך זמן רב ושווה שתציצו בו מדי פעם.
הבלוג של אור פיאלקוב
אור הוא כנראה ממקורות הידע הכי חזקים שיש כאן בתחום של פרסום בפייסבוק. בבלוג של אור תמצאו המון מאמרים, מדריכים ואינפוגרפיקות על פרסום בפייסבוק מכל זווית אפשרית. אם אתם מפרסמים בפייסבוק (בין אם פוסטים אורגניים או ממומנים) וחושבים שאתם יכולים להוציא מהרשת החברתית הזו יותר, ממליץ לכם להתחיל לקרוא את הבלוג הזה.
Blogsem – הבלוג של וובסם
אסף פז ומיקי לרנר בנו מאפס את Websem, סוכנות דיגיטל מובילה, שכיום נמצאת תחת בעלות של משרד פרסום בשם HILIGHT. הבלוג של וובסם תמיד התאפיין בתכנים מעולים, וגם היום עמית אדלר לא מפסיק לכתוב בו תוכן מעולה ולארח בלוגרים נוספים מתחום השיווק והפרסום הדיגיטלי.
הבלוג של יאן יאנקו
גם הבלוג של יאן עוסק בפרסום בפייסבוק וגם בו תוכלו למצוא מדריכים ועדכונים מעניינים על השינויים בלי הפרסום של פייסבוק.
הבלוג של צביקה אבנרי
לבלוג של צביקה נחשפתי לא מזמן ותוך זמן קצר נרשמתי לרשימת התפוצה שלו. צביקה לא חופר במילים רק בשביל לכתוב, אלא מביא כלים פרקטים, ידע מעשי (מהרבה ניסיון), המלצות ונתונים שיכולים לעזור להמון סטארטאפיסטים ומשווקים מכל סוג.
אם כבר אנחנו מדברים על מקורות מידע, תסתכלו בפוסט הזה על קבוצות הפייסבוק שכל יזם צריך להכיר.
הבלוג של איציק עגם
הבלוג של איציק מכיל עשרות מאמרים על שיווק באינרטנט בכלל ועל קידום אורגני בפרט. הבלוג קודם כל נראה טוב וכיף לקריאה, ומתעדכן בתדירות יפה עוד משנת 2015. אם אתם בעלי אתרים ומחפשים להתעדכן בטיפים ומידע רלוונטי לשיווק באינטרנט – אל תפספסו את הבלוג הזה.
הבלוג של זהר עמיהוד
זהר עמיהוד הוא מוותיקי קידום אתרים SEO בגוגל וכמחברם של עשרות ספרי מחשבים למפתחי אתרים באינטרנט. זהר מצליח להפוך את הדברים המסובכים והמורכבים בשיווק דיגיטלי לפשוטים להבנה. זהר עמיהוד כותב בעיקר על קידום אתרים ועל פרסום ממומן ב-Google AdWords, אבל לא רק. בבלוג תמצאו מאמרים מקיפים ועשרות שאלונים בנושאי שיווק דיגיטלי – דרך של משחק ואינטראציה שתעזור לכם ליהנות ועל הדרך גם לעכל את החומר הנלמד.
הבלוג של אייל רחמים
הבלוג של אסף טרפיקנט
אמנם הבלוג של אסף לא מתעדכן בתדירות גבוהה, אבל כשעולה אחד כזה הוא בהחלט שווה קריאה. אסף מפרט על מושגים וטכניקות ולא מתעצל להסביר אותם גם בתמונות .
הבלוג של יונית צוק
יונית צוק הבלוגריסטית, כותבת על תחום הבלוגינג בישראל ובעולם, מנהלת קהילה עניפה של בלוגריות בתחומים שונים. בבלוג מתפרסמים פוסטים הנוגעים לתחום כתיבת תוכן בבלוג, שיווק דיגיטלי באמצעות תוכן ובניית קהילות באמצעות פטפורמת הבלוגים. האתר של יונית כולל גם אקדמיה און ליין בתחום, סדנאות וכנסים בתחום הבלוגינג.
הבלוג של איריס שור
כבר מקריאה של פסקה אחת מהבלוג של איריס, אפשר לראות את הניסיון העצום שצברה ולא מתביישת לחשוף ולשתף. איריס שכבר עובדת על הסטארטאפ השלישי שלה, Oribi, כותבת על ניהול סטארטאפ, גיוס וניהול עובדים, בניית תרבות ו-DNA ועוד, ואת כל זה עושה בנימה אישית ומהנה לקריאה.
הבלוג של ליאור פרנקל
סטארטאפים, עסקים, יזמות, שיווק ואורח חיים – על כל אלו תוכלו לקרוא בבלוג המצויין של ליאור פרנקל. ליאור גם כתב את הספר “אני רוצה הכל” שמדבר על קריירה בעולם החדש, וגם מקליט פודקסאט מצויין (בשם “פופקורן”) עם אנשים סופר מעניינים ששווה להקשיב להם. רוצים לעקוב? תתחילו מהפוסט הקליק והנחמד הזה.
GeekTime
אי אפשר שלא לציין את מגזין הטכנולוגיה גיקטיים. אתר עם כל העדכונים הכי מעניינים על אינטרנט, סטארטאפים (ישראלים בעיקר), גיוסים, מגמות וטרנדים שחשוב להיות מודע אליהם.
ובכל זאת, 5 מקורות באנגלית שחשוב לי לציין:
zest.is
באנגלית, אבל יוצרים ישראלים. אמנם זה לא בלוג, אך זו הזירה בה כל המרקטרים נפגשים, ושם תוכלו למצוא כל תוכן חדש ואיכותי על שיווק באינטרנט ופרסום בדיגיטל. Zest זה תוסף לכרום שמציג בלשונית חדשה את כל התכנים החדשים שהועלו על ידי משווקים ברחבי העולם (וסוננו בקפידה על ידי הצוות של Zest).
מעבר לזה, יש הרבה מה ללמוד מים רגב והצוות הזה על מרקטינג, פרודקט, עיצוב וחווית משתמש. אז שווה לעקוב.
הבלוג של אבישי סגל
בלוג שיושב על הפלטפורמה של Quora, ואבישי כותב בו בעיקר על שיווק במדיה החברתית. אם תעקבו אחרי אבישי גם בפייסבוק, תראו שכל תשובה שלו בדיונים, מספקת ערך אמיתי וענייני שאפשר ללמוד ממנו. הבלוג התחיל אמנם רק מ-2017, אבל לפי קצב הכתיבה, בהחלט לא כדאי לפספס.
הפודקאסט של Nathan Latka
בחור בן 26, עם הרבה כריזמה וחוצפה, שכבר הספיק לעשות אקזיט לחברה שבנה בשם Heyo. נייתן כבר ראיין מעל 500 סטארטאפיסים ויזמי אינטרנט (אך לא רק) בפרקים קצרים וקולעים של כ15-20 דקות, בהם הוא חושף נתונים רגישים כמו מספר לקוחות, רווחים, דרכי שיווק של המראויינים ועוד המון נתונים שבנויים מ-3 אותיות באנגלית שיכולים לעזור לכל יזם ללמוד עוד ולקבל השראה.
הפודקאסט של Omer Khan
הפודקאסט הזה מכיל פרקים ארוכים יותר, אבל יש כאן לא מעט פרקים שבהחלט שווים את הזמן. עומר (הוא לא ישראלי) גם מפעיל בלוג מעולה, אבל נחשפתי אליו לראשונה דרך הפודקאסט, שכבר מכיל 137 פרקים.
Baremetrics – הבלוג של Josh Pigford
ג’וש הוא מהזרם שדוגל ב-Transparency (שקיפות) והוא מספר על כל התהליך, הכשלונות וההצלחות במהלך הדרך. ג’וש לא מסתיר כלום ולא מפחד לדבר על הטעויות או לספר איך לעשות את הדברים הנכונים אחרי שנלמדו ביזע ודמעות. מעבר לכך, החברה בנתה דף באתר שמקשר לכל הדשבורדים של החברות שעובדות עם המערכת של Baremetrics ודוגלות בשקיפות, ומוכנות לחושף את כל הנתונים המספריים המעניינים שלהם.
אני בטוח שפספתי כמה טובים שראויים לפרגון. אז אם אתם משקיעים בתוכן איכותי בבלוג שלכם שיכול לעזור להרבה בעלי עסקים או משווקים בתחילת דרכם (וגם בהמשך) אז אשמח לצרף לרשימה.
ואם עדיין לא יצא לכם לקרוא את הפוסטים בבלוג שלנו, אז אתם מוזמנים 🙂