בניתם אתר חדש, השקעתם המון זמן ומחשבה במראה של האתר, חווית המשתמש, התכנים, התמונות ועוד. לאחר השקת האתר סביר להניח שתגיעו לנקודה שבה תשאלו את עצמכם: "אז… מה קורה באתר שלי?". כל בעל אתר מתחיל לשאול את עצמו בשלב מסוים שאלות על המתרחש באתר שלו: מאיפה הגולשים מגיעים אליי? אילו דפים הם החשובים ביותר באתר שלי? מאילו דפים הגולשים נוטשים את האתר? משך הזמן הממוצע של גולשים באתר?
מבין מגוון הכלים הקיימים בגוגל, קיים כלי הנקרא Google Analytics שהוא למעשה כלי המידוד הנפוץ ביותר באינטרנט. המוצר נולד בשנת 2005 כתוצאה מרכישה בידי גוגל של חברת Urchin שפיתחה כלי אנליטיקס. מאז, המוצר עבר המון שיפורים ופיתוח. Google Analytics הוא שירות Freemium, השירות החינמי מכיל את רוב הפונקציונליות הדרושה לבעל האתר הרגיל, כשלחברות גדולות גוגל מציגה גרסה משופרת יותר בשם Google Analytics 360. לבעל האתר הממוצע השירות החינמי הוא מספיק בהחלט.
מידוד הגולשים היא פריבילגיה לה זכינו במעבר לעולם הדיגיטלי. בזכות הכלים הקיימים בשוק (בין היתר באמצעות מפות חום, שימוש במספרי טלפון וירטואליים ועוד) אנחנו יכולים לקבל תובנות על הגולשים שלנו ולשנות את אסטרטגיית העבודה שלנו בהתאם, למשל אם אנחנו יודעים שהגולשים המגיעים מהפייסבוק ממירים טוב יותר מגולשים אחרים, נוכל להשקיע יותר באפיק הזה.
אז למי המדריך מיועד? אם אתם בעלי אתרים ומעולם לא מדדתם את הפעילות שלכם באתר, או בעלי אתרים והתקנתם גוגל אנליטיקס אבל לא התעמקתם בכלי, המדריך הזה הוא בשבילכם ומטרתו לעשות קצת סדר בפיצ'רים הבסיסיים והמידע שאפשר להשיג באמצעות המוצר. הכניסה הראשונה עשויה להיראות מעט מרתיעה, תוך כמה רגעים תראו המון טבלאות, גרפים ומספרים. בגוגל אנליטיקס קיים מידע רב, ודרוש ידע רב כדי לשלוט בכל התכונות שהמוצר מציע. המדריך הזה ישמש לכם כמבוא לעבודה הראשונית שלכם עם המוצר.
לפני שנעבור על הפיצ'רים שאתם חייבים להכיר, נתייחס לכמה מושגי יסוד שתראו כמעט בכל מקום בתוך הממשק:
Sessions / פעילויות באתר – בכל פעם שמשתמש נכנס לאתר, הפעילות שלו תירשם מרגע הכניסה שלו לאתר ועד לרגע שבו הוא יעזוב את האתר. ברגע שמשתמש יכנס מחדש לאתר, מבחינת Google Analytics מדובר ב-Session חדש.
New Users / משתמשים חדשים – מספר המבקרים שנכנס בפעם הראשונה לאתר שלכם.
Page Sessions / דפים פעילות באתר -מספר הדפים שהגולש צפה בביקור. כלומר אם משתמש נכנס לדף הבית, עבר לדף אודות ולאחר מכן לדף צור קשר, המספר שיוצג הוא 3 (אם גולש חוזר במהלך הגלישה לדף שכבר ביקר בו, הדף יספר מחדש).
Bounce Rate / שיעור יציאה מדף הכניסה – הנתון לרוב יתייחס לגולשים שנטשו את האתר ישירות מדף הכניסה שלהם, כלומר מבקרים שביקרו אך ורק בדף אחד (Bounce כמו קפיצה, נכנסו וקפצו ישר מחוץ לאתר). במקרה שבו מוגדר אירוע מסוים באתר, אם הגולש יבצע את אותו אירוע הוא לא יספר כגולש במסגרת שיעור היציאה מדף הכניסה. תוכלו ללמוד יותר בפוסט שפרסמנו על Bounce Rate.
Average Session Duration / משך ממוצע של פעילות באתר – זמן הפעילות של הגולש באתר. אם מדובר בגולש שעזב מיד את דף הבית, לרוב יוצגו 0 שניות של פעילות גם במקרים שבהם מדובר בגולש ששהה באותו דף זמן רב (זאת עקב קושי טכני של גוגל למדוד את הזמן בצורה יעילה).
את כל הנתונים הנ"ל תוכלו לראות לאורך הדו"חות המוצגים, ובאמצעותם לבחון את איכות הגולשים שלכם. ההסבר על הפיצ'רים בגוגל אנליטיקס הוא בהתאם לגרסה האנגלית, אם הגרסה שלכם בשפה אחרת תוכלו להעביר את הממשק לאנגלית דרך ההגדרות, אבל גם בשפה שאינה אנגלית יהיה לכם קל להבין למה אני מתכוון בכל אחד מהפיצ'רים.
יצירת חשבון חדש והטמעת גוגל אנליטיקס
כמובן שלפני הכל תצטרכו להתחבר לאנליטיקס עם חשבון הגוגל שלכם, אחרי שאתם תיכנסו לממשק תבחרו בחלק את העליון את לשונית ה-ADMIN. בעמודה של ה-ACCOUNT בחרו ב-Create new account ואז Website (בהנחה שאתם מטמיעים אנליטיקס לאתר האינטרנט שלכם ולא לאפליקציה). במסך הבא מלאו את שם החשבון (שיכול להיות פשוט שם האתר כדי שיהיה לכם קל להתמצא), לאחר מכן מלאו את כתובת האתר, סוג התעשייה ואזור הזמן שלכם. לאחר מכן תקבלו קוד הטמעה שאותו תצטרכו להכניס בכל דפי האתר שלכם בין תגיות ה-<HEAD> </HEAD>. לאחר ביצוע ההטמעה, תוכלו לראות את נתוני האתר שנאספים רק מרגע הטמעת הקוד (נתוני האתר לפני ההטמעה לא יספרו) – הנתונים יוצגו בלשונית REPORTING.
זמן אמת
אחד הפיצ'רים המגניבים יותר שתמצאו בגוגל אנליטיקס הוא החלק הנוגע לזמן אמת. תוכלו למצוא אותו בתפריט הצד תחת Real-Time.
הפיצ'ר הושק במהלך 2011 והפך לאחד הפיצ'רים המדוברים יותר בקרב המשתמשים. באמצעות זמן האמת תוכלו לראות בזמן אמת אמיתי כמה מבקרים יש לכם באתר, באילו דפים הם נמצאים (Content) ומהיכן הם הגיעו (Traffic Sources). מעבר לזה, באמצעות כניסה ל-Locations תוכלו גם לראות מאילו מדינות גולשים המשתמשים שנמצאים בזמן אמת באתר.
ל-Real Time יש שימושים מעולים כשאתם מבצעים פרסום מיידי, למשל אם ביצעתם פרסום ברדיו ואתם רוצים לראות כיצד הפרסום משפיע בזמן אמת על הכניסות לאתר תוכלו לבצע זאת בקלות. הדבר רלוונטי לכל פרסום אחר שיוצר באז כמו פרסום בטלוויזיה.
מידע דמוגרפי וגאוגרפי
תמיד רציתם לדעת מי הגולשים שלכם? באמצעות איסוף מידע אנונימי מצד גוגל, תוכלו לקבל מידע משוער על הגיל, המין, אזור מגורים, שפות ואפילו תחומי עניין של הגולשים שלכם.
בתפריט תחת Audience -> Demographics תוכלו למצוא מידע דמוגרפי על הגולשים שלכם, אך לפני שהמידע יוצג תצטרכו להפעיל את הפיצ'ר באמצעות לחיצה על כפתור אישור. לאחר האישור, תחפשו למידע הכולל את גיל הגולשים והמין שלהם.
לקבלת נתונים גאוגרפיים על הגולשים שלכם, יש להיכנס בתפריט ל-Audience -> Geo שם תמצאו מידע על השפות בהם משתמשים הגולשים שלכם (בתפריט Language, המידע מוצג לפי השפה בה מוגדר הדפדפן שלהם), ומידע על המיקום הגאוגרפי הפיזי שלהם בחלוקה לפי מדינות, ואפילו אזורים במדינה (Location).
פילוח התנהגות
לבחינת מידת המעורבות של הגולשים שלכם באתר, תצטרכו להיכנס לתפריט Audience -> Behavior. בחלק של New vs Returning תקבלו מידע על כמות הגולשים שנכנסו לאתר שלכם בפעם הראשונה לעומת כמות האנשים שחזרו לאתר שלכם לביקור שני לפחות.
לקבלת מידע ספציפי יותר שיכלול חלוקה של המבקרים שלכם לפי כמות הביקורים שלהם באתר, תוכלו להיכנס ל-Frequency & Recency, שם תמצאו טבלה המציגה את כמות הגולשים שביקרו באתר לפי תדירות הכניסה לאתר, למשל בדוגמה למטה היו 29 מבקרים שביקרו באתר 3 פעמים בדיוק. לרוב, ככל שכמות הביקורים עולה, כך יהיו פחות גולשים שיכנסו תחת אותה קטגוריה.
ולבסוף תחת Engagement תמצאו חלוקה דומה של משתמשים אלא שבמקום חלוקה לפי כמות כניסות, החלוקה היא לפי משך הזמן של הגולשים באתר.
כמות הגולשים ממחשב, מובייל וטאבלט
רוב בעלי האתרים ערים לעובדה שהנפח הגלישה מהמובייל בשנים האחרונות הלך והתעצם, וקיימים אתרים רבים בהם רוב הגולשים הם למעשה מהמובייל. כדי לדעת את החלוקה בין הגולשים ממחשב (באנליטיקס מופיע כ-Desktop),מובייל וטאבלט, עליכם להיכנס ל-Audience -> Mobile, ושם תחת Overview תמצאו את החלוקה:
לרוב התוצאות שתגלו ידגישו לכם עד כמה חשוב להתאים את חווית הגלישה במובייל לגולשים שלכם. תוכלו לקבל מידע ספציפי על המכשירים הניידים בהם משתמשים הגולשים שלכם תחת Devices.
מקורות תנועה לאתר
המידע שהוא אולי הכי חשוב לבעל האתר הוא הידע מאיפה הגולשים שלו מגיעים לאתר, כשמקורות התנועה הפופולריים ביותר הם כניסה אורגנית ממנועי חיפוש (בעיקר גוגל), תנועה ממומנת, תנועה מרשתות חברתיות, תנועה מהפניות וכניסות ישירות לאתר.
המידע שיציג את הפילוח הכללי של מקורות התנועה לאתר יוצג בתפריט Acquisition -> Overview
זו המשמעות של הנתונים שתראו:
Referral – תנועה מלינקים שמקשרים לאתר שלכם, בלחיצה על Referral תקבלו רשימה של האתרים מהם הגיע הטראפיק לאתר שלכם.
Direct – אנשים שהגיעו לאתר שלכם בצורה ישירה, בין אם באמצעות הקלדה של האתר שלכם בשורת הכתובת בדפדפן, או באמצעות כניסה דרך המועדפים בדפדפן.
Organic Search – כל תנועה שתקבלו ממנועי חיפוש תספר בחלק הזה, בין אם מדובר בכניסות מגוגל, בינג, יאהו ועוד, תוכלו למצוא את הרשימה המלאה כאן. כמובן שבמרבית המקרים רוב תנועת החיפוש האורגנית שלכם תהיה מגוגל. במקרה בו תרצו לחשוף את מילות המפתח מהם הגיעו הגולשים שלכם, תצטרכו לבצע אינטרגציה ל-Search Console דרך הממשק של האנליטיקס.
Social – רשתות חברתיות כמו פייסבוק, טוויטר ועוד.
Paid Search – תנועה שמגיעה מגוגל Adwords על כל הנגזרות (רשת החיפוש, רשת המדיה ועוד) או DoubleClick.
Behavior Flow
קיימת דרך שבה תוכלו לבחון את הדרך שבה הגולשים שלך עוברים דרך דפי האתר, כלומר המשפכים הנפוצים ביותר. הדרך לקבל את התרשים היא מ-Behavior -> Behavior Flow
תוכלו ללמוד באמצעות תרשים הזרימה על הדרך שבה גולשים עוברים בין עמודי האתר שלכם, ולבצע שינויים והתאמות בהתאם למסקנות. מצד אחד של תרשים הזרימה תמצאו את דף הנחיתה שאליו נכנס הגולש, בחלק השני תמצאו את הדף שאליו עבר וכך הלאה. תוכלו לעבור באמצעות החץ בצד להמשך הדפים שאליהם עברו הגולשים, כשאתם יכולים לראות מה מספר האנשים שביצע את המעבר מהדף הקודם לדף הבא.
דפים נצפים, דפי נחיתה ודפי יציאה
בתור בעלי אתר חשוב מאוד שתדעו מהם העמודים הנצפים ביותר באתר שלכם. השימושיות של המידע יכולה לבוא בהמון דרכים שיעזרו לכם לשפר את האתר, כמו למשל גילוי התוכן הנצרך ביותר כדי שתוכלו ליצור תוכן נוסף בתחומים דומים. שימוש נוסף למידע הוא באפשרות לשפר את הדפים הנצפים ביותר כך שהגולש יקבל מהם ערך רב יותר, או הוספה של דרכי מונטיזציה לאותם דפים.
את המידע תוכלו למצוא תחת Behavior -> Site Content-> All Pages:
מידע לא פחות שימושי על דפי הנחיתה הנצפים ביותר ודפי היציאה הנצפים ביותר תוכלו למצוא באותה קטגוריה בחלקים של Landing Pages ו-Exit Pages.
Site Speed Suggestions
החלק הזה הוא בונוס קטן למי שהגיע עד לסוף הפוסט 🙂
גוגל פיתחה מספר כלים עבור מתפתחים שנועדו לשפר את זמן הטעינה של האתר. אחד מהכלים הפופולריים ביותר הוא PageSpeed Insights המספק המלצות לשיפורים ברמת הקוד אשר יאפשרו לדפי אינטרנט לרוץ מהר יותר. גוגל אנליטיקס מציגה אינטגרציה של הכלי לתוך ניתוח ההתנהגות של הגולשים, ובאמצעות אותה אינטגרציה גוגל מאפשרת לכם לבחון את ציון המהירות של הדפים המובילים באתר שלכם (בין 0 ל-100) ולקבל המלצות לשיפור המהירות במרחק קליק אחד. הכניסה לפיצ'ר תתבצע דרך Behavior -> Site Speed -> Site Speed Suggestions:
סיכום
בפוסט הזה קיבלתם מספר כלים שיעזרו לכם לקבל הבנה בסיסית על דרך העבודה עם Google Analytics. השלב הבא הוא להתחיל למדוד, למדוד ולמדוד!
ככל שתשתמשו יותר במוצר, כך תמצאו בו פונקציונליות גדולה יותר. בגוגל אנליטיקס תוכלו למצוא מידע נוסף הכולל בין היתר אפשרויות מדידה של Conversions, סגמנטציה, יצירת Dashboards אישיים ועוד אפשרויות רבות. מידע נוסף על גוגל אנליטיקס תוכלו למצוא ב-Help Center המעולה של גוגל.
יש לכם שאלות על גוגל אנליטיקס או הערות מעניינות בעניין? בואו נדבר על זה בתגובות!